Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 29

Välkommen helgen!

Även om vi är många som har semester just nu så finns de ju demsom faktiskt har sin semester att se fram emot än. För dem är det ju lite extra skönt med helg idag kanske. Så, vad har ni för planer för helgen? Semester eller ej, så är det ju alltid kul att hitta på något extra lördag-söndag, eller hur. Så berätta gärna vad ni har för er där ute i vårt avlånga land.

Igår fick vi besök av mi kusin och hennes familj, alltid trevligt med spontanbesök tycker jag! Barnen lekte och hade roligt hela eftermiddagen. De var i skogen och plockade en massa blåbär som de kom hem med och frågade om jag inte kunde baka en paj av. Vem kan säga nej till en sådan förfrågan från förväntansfulla små glimrande ögon? Inte jag i alla fall, det ä rett som är säkert, så blåbärspaj med kaktäcke blev det till eftermiddagsfika i solen ute på altanen. Underbart!

Idag hade jag en högst förväntansfull dotter här hemma. Hon har räknat ner till denna dagen en hel vecka nu och gick som på nålar. Det är nämligen så att hennes bästa kompis skulle komma hem idag igen efter en vecka på Öland, och ni kan tro att hon längtade! Vi har sådan tur att hennes lilla bästis bor på gatan nedanför oss, så de där små springer här emellan våra hus dagligen. Leker lite här och sen lite där, äter middag här ibland, där ibland osv. De leker varje dag verkligen så när bästisen förra veckan skulle åka iväg en vecka så hade jag en helt förkrossad liten tjej här hemma. Så, som sagt, nedräkning har pågått dagligen och idag kom dealltså hem igen. Äntligen. Så, idag har jag knappt sett skymten av min dotter, bokstavligen, sen kompisen kom och knackade på i eftermiddags. De hade dessutom sådan tur att ytterligare en kompis var i området och hälsade på, så det har varit fullt ös på småtjejerna hela kvällen verkligen. Jag blir så glad för henne när de har så roligt tillsammans. Sommar, sena kvällar och kompisar, det är verkligen precis så det ska vara! 

Snart är även denna dagen till ända dock, och snart stundar ännu en vecka. Majoriteten av landet har nog äntligen gått på, eller ska preic sgå på, semester nu och man har lite mer tid på dagarna, vilket innebär att man kanske inte behöver planera lika mycket. Att ta dagarna, och även middagarna som de kommer kan ju vara det allra bästa med sommaren faktiskt, men det kan ju än dock vara skänt med lite tips och inspiration. Så, därför kommer här en matsedel även för kommande vecka. Njut av sol och god mat, det är det bästa som finns.

Matsedel vecka 29

 
 
Måndag - Röd tomatrisotto: Eftersom nu sommaren verkar så smått vara på väg tillbaka, i alla fall i min del av landet, så tänkte jag bjuda er på ett litet grilltips en tisdag som denna. Eller ja, kanske inte ett grilltips egentligen, utan snarare ett tillbehör som passar till vilken grillmiddag som helst. Jag pratar om risotto, och närmare bestämt tomatrisotto. Ett enkelt och lättlagat tillbehör som förgylller vilken middag som helst, inte bara med sin smak utan även med sin vackra röda färg. Det bästa med tomatrisotton? Man kan utan bekymmer servera den som ensamrätt, tillsammans med parmesan, det är faktastiskt gott.
 

Tisdag - Cornflakespanerad torsk i dillsåsDetta är kort och gott ett av mina absoluta favoritsätt att tillaga torsk på! Det är obeskrivligt gott verkligen!! Det passar lika bra att äta året runt, inte minst i sommarvärmen och den är dessutom en klar barnfavorit. Ett måste att prova om ni inte redan gjort det!

Onsdag - Pasta med ost- och skinksåsNär man han lite bråttom, eller kanske bara inte någon större lust att laga mat så är alltid pasta tacksamt! Det går snabbt som attans att tillaga och avnjuta tillsammans med en god pastasås som, trots sin korta tillagningstid, är fullkomligt sprängfylld med smaker! Just denna skinksåsen? Det är min absoluta favorit när det kommer till just pastasåser!

Torsdag - Gratinerad rabarberkyckling: Idag tipsa om en jättegod gratäng, fast med smak av sommar. Om ni är som jag så har ni redan fyllt frysen med rabarber så ni klarar er även efter säsongen är slut. Rabarber kan man ju använda till så mycket, inte bara i bakverk, utan även i matlagning. Här har ni exempelvis en smarrig kyckligngratäng med rabarbersås på rabarber och gräslök. Förträffligt god sommarsmakande middag för både stora och små! 

Fredag - Nötfärsburgare med myntaFår jag kanske lov att tipsa och riktigt goda hamburgare idag? Jodå, men smak av bland annat mynta så blir dessa rackarna en riktigt höjdare till grillmiddag! Servera dem helst tillsammans med karamelliserad lök och hemmagjorda hamburgerbröd! Mycket bättre än så blir det knappt!

Lördag - BBQ-glaserade revbenMan behöver verkligen inte göra det så komplicerat alla gånger när de kommer till att smaksätta kött- eller kyckligbiten man ska lägga på grillen. Ja, marinader, rubs och diverse olika oljor och andra smaksättare i all ära, men ibland är det enklaste minst lika gott. Hur gör man då det så enkelt och gott som möjligt för sig själv måntro? Jo, med hjälp av färdig BBQ-sås! Vilken sort? Den du gillar bäst helt enkelt! Sen är det bara att pensla, grilla, äta och njuta. 

Söndag - Lime- och chililax: Vad sägs om lite syrlig och het lax till söndagsmiddagen? Med smak av lime, ingefära och chili blir detta ett säkert kort på middagsbordet! Dessutom är den rosa fisken så vacker att se på! Avnjut den i kvällsolen på balkongen eller altanen dessutom, och ja, då är du liksom helt enkelt "hemma". 

Veckans söta - Citronpaj: Paj är ju bara så gott och man kan fylla den med lite vad som helst ju, beroende på vad man är sugen på just för stunden, vilket alltid är en fördel. Just denna vecka tänkte jag att jag skulle tipsa er alla om Citronpaj, min svärmors citronpaj närmare bestämt. Ställ denna krämiga och syrliga godsaken på bordet, och jag lovar att ingen går besviken därfirån. Syrlig, krämig, söt och förförande god!

Instagram: @vardagsmatalajess

Vardagsmat a la Jess på Facebook