Powered by Jasper Roberts - Blog

Citronpaj

Hej och välkommen måndag!
 
Vet ni vad? Idag lyser äntligen solen på oss igen! Ja, ok, det blåser som tusan, så det är inte direkt badväder trots allt, men solen lyser och det är med andra ord ännu ett steg i rätt riktning, och det är huvudsaken! Sommaren kommer nog ge sig tillkänna igen vad det lider, det är jag övertygad om.
 
Just idag har jag jobbat hemifrån, vilket innebär att barnen har kunnat vara hemma med mig och ha lite ledigt dem med, och det är så skönt att kunna ha den möjligheten ibland. Ja, jag jobbar fortfarande, men nu är det inte många dagar kvar! På torsdag eftermiddag när jag slutar tar jag nämligen officiellt semester och det ska bli så skönt! Det är dock inte bara semster som står i almanackan denna veckan faktiskt. Nej, jag har även lite andra roligheter inplanerade... Föhoppningsvis har jag lite nyheter på gång inom kort faktiskt, men den karamellen vill jag suga på lite själv ännu så länge, åtinstone ett tag tag. Vi får se helt enkelt. I övrigt ska vi kalasa denna veckan då barnens ena kusin fyller år och givtevis ska firas med paketer och tårta, precis som sig bör. Innan dess ska jag dock hinna handla sagda present också, fixa naglarna som vuxit ut för långt och ja, jobba då med förstås.
 
Just denna måndag tänker jag dock ärligt talat göra absolut ingenting och bara njuta av det.  Igår var vi alla hemma hos min Maria och hennes familj, det bjöds på salt äppelpaj och sedan grillmiddag på kvällen. Så, idag tänkte jag köra en repris av det hela helt enkelt. Lugnt och skönt och stillsamt. Min dotter är hos en kompis och leker som oftast nu för tiden och min son degar här hemma med mig. Jag tänker mig lite fika, jag tänker mig god mat men inte mycket mer än så och jag älskar det. Till middag blir det dock inte grillat idag utan jag tänkte mig min kyckling i rabarbersås idag. Gott, gott, gott vill jag lova.
 
Fikat då? Ja, jag funderade på paj även om vi nu åt paj igår... Paj är ju bara så gott och man kan fylla den med lite vad som helst ju, beroende på vad man är sugen på just för stunden, vilket alltid är en fördel. Just denna måndag tänkte jag att jag skulle bjuda er alla på Citronpaj, min svärmors citronpaj närmare bestämt. Sist vi var och hälsade på henne ställde hon fram denna krämiga och syrliga godsaken på bordet, och jag lovar att ingen gick besviken därfirån. Syrlig, krämig, söt och förförande god!
 

 Citronpaj

 
 10-12 portioner 
 
Pajdeg:
  • 125 gram smör eller margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 0,5 dl florsocker
  • 1 äggula
 
  1. Nyp ihop smör, mjöl och florsocker.
  2. Tillsätt äggulan och knåda samman till en deg.
  3. Låt degen vila kallt i ca 10 minuter.
  4. Tryck ut degen i en paj- eller springform, ca 25 cm i dm, och nagga botten med en gaffel. 
  5. Ställ kallt i ca 10 minuter.
  6. Förgrädda pajskalet på 200 grader i ca 12 minuter.
  7. OBS! Sänk värmen till 180 grader när du tagit ut pajen. 
 
Fyllning:
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 1 citron
  • 2 ägg
  • 1,5 dl florsocker
 
  1. Finriv skalet av citronen och pressa saften.
  2. Vispa samman alla ingredinenserna till fyllningen.
  3. Häll smeten i pajskalet.
  4. Grädda på 180 grader mitt i ugnen i ca 25 minuter. 
  5. Ställ pajen i kylskåpet i minst 1 timme innan servering.
 
Pudra med florsocker och servera tillsammans med lättvispad grädde och varför inte några färska hallon. 
 
 
#1 - - Mirre Sweetwords:

Ohh mums så gott och fina bilder

#2 - - Helen :

Ser God ut!