Powered by Jasper Roberts - Blog

Hamburgerbröd

Hej och godmorgon!
 
Pigga och vakna? Här ska erkännas att det är ganska segt just nu, morgontrött som jag är. Önskar verkligen att jag var en morgonmänniska, men så är verkligen tyvärr inte fallet... Nåja, uppe är jag ju i alla fall och det är strax dags att köra barnen till förskolan och sedan vidare till jobbet.
 
Igår fick vi spontan-middagsgäster, vilket alltid är mysigt! Jag tillhör den skaran människor som tycker att det blir ännu roligare att laga mat när man får laga till fler. Vi trotsade ösregnet och hagelstormen(!) och bestämde oss för att grilla (tur det finns tak)! Det blev både kebabspett, kotletter och korv plus att jag gjorde min enkla potatissallad till hela kalaset också. Mysig tisdagskväll helt enkelt! Det är så skönt med vänner man kan umgås helt förbehållslöst med!
Vad händer idag då? Ja, det kan man kanske undra... Det gör jag också. Jag och barnen får styra och ställa själva i huset ikväll så sambon ska iväg på galej med sina arbetskollegor. Lagar någon god middag och tittar på film? Ja, det får det nog bli för oss hemmavarande. Frågar man barnen vad de vill äta så får man oftast ett av fyra alternativ till svar: korv med bröd, tacos, spegetti och köttfärsås eller hamburgare. Hamburgare blir det inte i alla fall för det åt vi i helgen Jag passade även för första gången på att baka mina egna hamburgerbröd och ja, om jag får säga det själv så blev de fantastiskt goda verkligen! Det var inte sista gången jag bakade dessa i alla fall - mycket godare än de man köper! 
 
 

Hamburgerbröd

 
16 bröd
 
  • 12 dl vetemjöl special
  • 1 påse torrjäst för matbröd
  • 5 dl mjölk
  • 50 g smör
  • 2 msk flytande honung
  • 1,5 tsk salt
 
Garnering:
  • 1 ägg
  • 1 msk vatten
  • sesamfrön
 
 
  1. Smält smöret i en kastrull tillsammans med mjölken tills den blir 40 grader.
  2. Blanda samman mjöl, torrjäst, honung och salt i en stor bunke.
  3. Häll över degvätskan och arbeta samman degen i ca 10 minuter (i bakmaskin).
  4. Låt degen jäsa till dubbel storlek - ca 1 timme.
  5. Knåda degen lätt med lite mjöl och dela den i 16 lika stora delar.
  6. Rulla bollar av degen av lägg dem på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Platta till dem något med handen. 
  7. Låt jäsa under bakduk i ytterligare ca 30 minuter.
  8. Vispa upp ägget med vattnet och pensla bullarna.
  9. Strö över sesamfröna.
  10. Grädda på 225 grader i 10 minuter.
 
 
Della bullarna på mitten när de svalnat och servera dem med hemmagjorda hamburgare och massa goda grönsaker och andra tillbehör. 
 

#1 - - Melinda:

Hej! Älskar din blogg! Undrar om man kan göra brödet med annat än vetemjöl? Tänkte tillexempel, dinkel då vitt mjöl inte är så bra :) Tack för en underbar blogg och massa härliga recept! :D

Svar: Hej Melinda och tack så jättemycket! Prova dig fram är mitt bästa tips! :-) Jag har själv aldrig provat baka dem med annat mjöl, så rapportera gärna sedan hur de blev! Lycka till.
Jessica Fransson

#2 - - Melinda:

Absolut! Kommer om någon månad :)