Powered by Jasper Roberts - Blog

BBQ-glaserade revben

Hej hej fredag!

Första semesterveckan börjar lida mot sitt slut... Haha, nej, nu ska vi inte vara sådana. Jo, det är förvisso sant, men det är inget kul att räkna ner till så det slutar jag upp med direkt. Har ni gått på semester än, eller knegar ni på ytterligare några veckor innan det är dags kanske? Oavsett vad ni hittar på, vare sig ni är lediga eller jobbar där ute så hoppas jag att ni kan njuta av sommaren i alla fall. Detta är min favoritårstid i alla kategoerier, så jag njuter av varje sekund vill jag lova.

Hur man njuter på allra bästa sätt? Frågar ni mig så svarar jag; tillsammans med nära och kära. Igår var vi först på Hoppborgstivoli i Växjö tillsammans med min vän Maria och hennes familj och efteråt följde de med oss hem för en liten grillkväll i sommarsolen. Sol, kära vänner och middag på grillen - vad mer kan man begära av sommaren egentligen? Inte mycket. Här passar vi på att grilla så mycket som möjligt under denna årstiden verkligen, tror aldrig jag kommer tröttna på det faktiskt!

Så, idag ska ni få ett tips snarare än ett recept, på en ypperligt god grillmiddag. Man behöver verkligen inte göra det så komplicerat alla gånger när de kommer till att smaksätta kött- eller kyckligbiten man ska lägga på grillen. Ja, marinader, rubs och diverse olika oljor och andra smaksättare i all ära, men ibland är det enklaste minst lika gott. Hur gör man då det så enkelt och gott som möjligt för sig själv måntro? Jo, med hjälp av färdig BBQ-sås! Vilken sort? Den du gillar bäst helt enkelt! Själv har jag en förkärlek till Sweet Baby Ray's BBQ-sås, så den använder gärna jag, men ta den sort DU tycker om. Sen är det bara att pensla, grilla, äta och njuta. 

 

BBQ-glaserade revben

 
4 portioner
 
  • ca 800 gram tunna revben
  • ca 2 dl BBQ-sås (använd din favorit!)
  • salt och peppar
 
  1. Krydda revbenen lätt med salt och peppar.
  2. Pensla på BBQ-såsen rikligt.
  3. Lägg revbenen på grillen, eller tillaga i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera exempelvis tillsammans med potatis, grillade grönsaker och en god sallad.