Powered by Jasper Roberts - Blog

Blåbärspaj med kaktäcke

Godkväll!
 
Några av er märkte kanske att detta inlägget publicerades halvfärdigt tidigare idag. ;-) Ja, tanken var att det skulle publiceras redan i eftermiddags, fast så klart färdigt då, men jag fick andra saker för mig.
 
När jag slutade jobbet fick jag en fikainbjudan till min fina vän Maria, och där "fastande" jag gladeligen ett par timmar ute på gräsmattan i solskenet, med en kaffe i handen och bästa sällskapet.
Fikabesöket slutade med en lika spontan middag - Maria och hennes familj följde med mig hem där vi tände grillen! Barnen har badat i poolen och lekt fint tillsammans hela kvällen och vi har ätit marinerad kycklingfilé och potatisgratäng. Plus att jag, på begäran, gjorde äppelknyten med vaniljsås till efterrätt som åts upp med stoooor aptit av alla! Recept på äppelknytena komma dyka upp inom kort, men så tills dess blir det en annan efterrätt här på bloggen - min favorit - blåbärspaj med kaktäcke!
 

Blåbärspaj med kaktäcke

 
 
8 portioner
 
  • 400 gram blåbär
  • 2 msk potatismjöl
  • 4 dl vetemjöl
  • 1,5 dl socker
  • ca 200 gram smör
 
  
  1. Blanda blåbären och potatismjölet och lägg blåbären i en paj- eller springform.
  2. Blanda samman mjöl, socker och smör i en matberedare till en deg. Smula sedan sönder degen över blåbären.
  3. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter, tills den fått fin färg.
 
Servera ljummen tillsammans med en skopa vaniljglass eller vaniljsås
 
 
Underbara sommarkvällar - finns det något bättre?!? Nej, jag kan verkligen inte tänka mig det just nu!