Powered by Jasper Roberts - Blog

Cornflakespanerad torsk i dillsås

Hej och god eftermiddag mina vänner!
 
Hur har ni det där ute? Bra hoppas jag?
Jag har det bara bra, är nu ledig i dagarna tre vilket jag ser fram emot väldigt mycket! Min ledighet började redan igår eftermiddag och det första jag gjorde var att spendera lite egentid med min son. Vi var på bio tillsammans bara han och jag och tittade på Dumma Mej 2 och vi åt popcorn och vi drack cola. Jo minsann, för det hör till!
Efter bion gick vi en snabb shoppingrunda på stan och köpte lite bebiskläder för på kvällen sen fick vi nämligen besök. Min svägerska kom och hälsade på med sin lilla familj och vi fick träffa barnens nyaste kusin för första gången - hon är bara några veckor gammal. Barnen lekte med sin 1-åriga kusin, som nu då är nybliven storasyster och jag bar runt på lilltjejen medan jag lagade mat. Vi grillade i sommarkvällsvärmen och jag bjöd på enkel potatissallad, vitlöksbröd, grönsallad och kalla såser till den grillade fläskfilén. Mycket trevligt och mycket gott! 
 
Ikväll tänkte vi faktiskt grilla, igen! Denna gången blir det dock kyckling som får sig en runda på grillgallret tillsammans med goda tillbehör. Grillar ni fortfarande mycket? Har ni kanske börjat tröttna på det grillade nu efter några månader? Om så är fallet så kommer här ett fisktips ni bara måste prova om ni inte gjort det! Detta är nämligen ett av mina absoluta favoritsätt att tillaga torsk på! Det är obeskrivligt gott verkligen!!
 

Cornflakespanerad torsk i dillsås

 
4 portioner
 
  • ca 500 gram torskfilé (eller annan vit fisk)
  • 4 dl matlagningsgrädde
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 2-3 msk dill
  • salt och peppar
  • ca 1 tsk citronpeppar
  • ca 2 dl cornflakes
  • 50 gram smör eller margarin
 
  1. Börja med såsen: koka upp matlagningsgrädden tillsammans med buljongtärningen. Smaksätt med dill och smaka av med salt och peppar. Red evetuellt av såsen något.
  2. Lägg fisken i en ugnssäker form och salta dem lätt. Häll såsen över fisken. 
  3. Smält smöret. Krossa cornflakesen lätt och blanda dem med smöret och citronpeppar efter smak. Bred sedan ut cornflakesen ovanpå fisken.
  4. Tillaga i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter, tills fisken är färdig.
 
 
Servera sedan gärna tillsammans med kokt potatis eller potatismos och grönsaker.
 
Tips!
Tina gärna fisken innan den åker in i ugnen. Är fisken fryst måste den vara längre inne i ugnen och då rekommenderar jag att cornflakesröran inte läggs på förrän efter ungefär halva tillagningstiden då den bränns annars.
 
Detta är en sådan fiskrätt som alla brukar tycka om, även barn. Det är lite extra roligt att få cornflakes till maten för dem ju. Oavsett om man är barn eller vuxen så är detta dock ofantligt gott verkligen och som sagt en av mina favoriträtter! Om ni bara ska prova en fiskrätt, så tycker jag det är denna, så god är den!! 
 
Smaklig måltid!
 
 

#1 - - Anonym:

Vilken sorts cornflakes använder du?

Svar: Helt vanliga, naturella cornflakes.
Jessica Fransson