Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 34

Godmorgon lördagsmorgon!
 
Härligt att vakna upp och ta helg om ni frågar mig, och speciellt med tanke på att jag ska ha långhelg nu. Ja, eller alltså, det är knappt man kan kalla det långhelg heller eftersom jag faktiskt inte ska jobba förrän på torsdag nästa gång. Ja, ni läste rätt, och ni kan tro att jag tänker njuta av det!
På måndag har jag tagit semester för att min son börjar skolan, och jag vill kunna vara med honom där på hans första dag i första klass. Första klass... Vad säger man? Själv är han stolt som en tupp, och det är jag med, men samtidigt fattar jag inte hur i hela världen vi har hamnat här redan? Tiden går fasligt snabbt, alldeles för snabbt, men älskade unge så stolt jag är över honom! 
 
Just denna helgen ska jag dock faktiskt ha lite barnfritt. Jag ska nämligen på en liten weekedresa till Linköping med trevligt sällkap. Vad vi ska hitta på? Jamen, gå på Lars Winnerbäck-konsert ikväll så klart! Hur spenderar man annars en lördagskväll i Linköping på allra bästa sätt liksom? Jag hoppas på bra väder, härlig stämning och fantastiskt trallvänlig musik. De två sistnämnda är jag övertygad om, men det andra, ja, det får vi se... Håll tummarna! På söndag morgon sen tänkte jag vakna i ett hotellrum och därefter njuta av hotellfrukost innan jag beger mig av hemåt till min lilla familj igen. Det är ju faktiskt det allra bästa med att övernatta på hotell för övrigt: hotellfrukosten. Jag vet inte vad det är exakt, men håll med om att det är minst sagt lyxigt?
 
Nåväl, när vi ändå är inne på mat, så kommer här nu lite inspiration inför kommande veckas vardagsmiddagar. Med detta önskar jag er alla en fantastisk lördag, och helg, det tänker jag ha!  

 

Matsedel vecka 34

 
 
Måndag - ChampinjonpajVegetarisk måndag inleder denna veckan, och det med en riktig smäll! Denna pajen är nämligen så galet fylld med smak att man inte ens hinner tänka tanken att man kanske skulle vilja ha en kött- eller kycklingbit till den! En fantastiskt bra start på veckan med andra ord! 
 
Tisdag - Panerad rödspätta med dansk remouladsåsRödspätta min absoluta favorit när det kommer till fisk verkligen, och det absolut godaste sättet att äta den på är enkelt panerad tillsammans med en dansk remouladsås. Ni vet, den där barnsligt goda såsen de alltid serverade till fisk i skolan? Ja, just den! 
 
Onsdag - Nötfärsburgare med myntaFår jag kanske lov att tipsa och riktigt goda hamburgare idag? Jodå, men smak av bland annat mynta så blir dessa rackarna en riktigt höjdare till grillmiddag! Servera dem helst tillsammans med karamelliserad lök och hemmagjorda hamburgerbröd! Mycket bättre än så blir det knappt!
 
Torsdag - Räksallad med mango och avokadoEtt middagstips som går barnsligt snabbt att slänga ihop och som är proppfull med vitaminer, nyttiga fetter, kalcium och protein - det ni! Jag pratar en middag där ljusrosa räkor, söt mango och krämig avokado samsas och utgör en riktigt krispig och matig sallad!
 
Fredag - Lök- och baconlindade BBQ-köttbullarVad sägs om köttbullar på grillen?!? Ja, det låter kanske lite märkligt, och svårt, men det är varken det ena eller det andra, det lovar jag. Riktigt stora, maffiga och saftiga köttbullar omhuldade av lök, lindade i bacon och sist, men inte minst, penslade med en riktigt god BBQ-sås. Ja, mina vänner, detta om något är verkligen matporr - syndigt gott!
 
 
Lördag - KräftskivaDet är ju kräftsäsong nu i allra högsta grad, och kräftskivan är så klart på tapeten! 
Det är ju alltid tacksamt att ha allt samlat på ett och samma ställe, att helt enkelt bara vill ha en "färdig" meny att servera! Ja, då ska jag självklart tillhandahålla detta! Här hittar ni alla mina måsten samlade inför årets kräftskiva - enkelt och lättlagat, men framför allt förförande gott! Det enda ni själva behöver lägga till är den eventuella nubben och massor med goda skratt! 
 
Söndag - Karré med rödvinsbalsamicosåsMitt bästa söndagstips i sensommartider? Släng en saftig bit rödvinsmarinerad karrékotlett på grillen, rosta lite hemmagjorda potatisklyftor i ugnen och hacka samman en riktigt fräsch och krispig sallad. Servera alltsammans med en galet god rödvinsbalsamico som pricken över i. Det mina vänner, det är sommar på tallrik som minst sagt är värdig namnet söndagsmiddag!
 
Veckans söta - Körsbärsclafoutis - KörsbärspannkakaClafoutis, har ni hört talas om det någon gång? Det är ett franskt bakverk som mer eller mindre är en typ av söt pannkaka som man bakar i ugnen tillsammans med frukt eller bär - trditionellt med körsbär, som här. Man får passa på nu medan man fortfarande kan få tag i körsbär i affärerna för snart är körsbärssäsongen över för i år. Pannkakan är söt och saftig från de smarriga körsbären, men ganska mäktig så en liten, men naggande god, bit räcker gott på eftermiddagen för att stilla sötsuget och få sig en dos av lördagslyx!
 
#1 - - Kaffehörnan:

Himlans gott

#2 - - Erika:

Den där körsbärsgrejen ser ju gudomlig ut :) #vardagslyx

Svar: Tack så mycket. Testa vetja. :-)
Jessica Fransson