Powered by Jasper Roberts - Blog

Dragonfisk

Hej alla!
 
Även denna dag har börjat lugnt och skönt. Barnen är på föskolan en liten stund till, jag ska snart hämta hem dem igen. Själv har jag spenderat dagen med att avklara en massa viktiga telefonsamtal och med att greja med barnens garderober. Tyvärr ville sommaren inte hålla augusti ut, och hösten börjar redan så smått göra sitt intåg, så garderoberna måste uppdateras tidigare än jag hade hoppats på. Sommarkläder plockas ut, och höstkläderna läggs in. Jag har gått igenom vad som behövs inhandlas, och det var inte så där värst mycket. Vi är ganska redo för hösten känns det som, även om den gärna får låta sig vänta lite till för min del. 
 
Nåväl, idag är det ju tisdag och traditionellt sett är ju tisdagar lika med fiskmiddagar. Här hemma åt vi fisk igår istället och det blir således inte fisk hemma hos mig idag, men här på bloggen tänkte jag följa fisk-tisdagstraditionen i alla fall. Just denna tisdagen gör jag det med en dragonkryddad sejfilé! Sej är min favoritfisk och oftast den jag har hemma, men självklart använder man den fisk man själv tycker bäst om. Det viktigaste är man ser till att fullkomligt dränka den i dragon, och middagen är räddad!
 

Dragonfisk 

 
4 portioner
 
  • 600 gram sej (eller annan vit fisk)
  • 0,5 dl olja
  • 2 msk pressad citron
  • 4 msk dragon
  • salt och citronpeppar
 
  1. Lägg fisken i en ugnssäker form och häll över oljan och citronsaften.
  2. Krydda fisken med salt, citronpeppar och dragon
  3. Tillaga på 200 grader i ca 15 min. 
 
Servera tillsammans med kokt potatis, bönor och en kall hollandaisesås.