Powered by Jasper Roberts - Blog

Lök- och baconlindade BBQ-köttbullar

Hej hej allesammans, och trevlig fredag!
 
Idag har jag och barnen tagit det lugnt hela morgonen och suttit i soffan tillsammans och myst. Jag kommer nämligen tyvärr inte få träffa dem förrän på måndag eftermiddag igen, vilket känns väldigt tugnt, men det är som det är. Jag har nämligen en riktig mastodont-helg framför mig på jobbet, och om man bortser från lördag och söndag natt som jag kommer spendera i min egen säng så kommer jag allså befinna mig på jobbet fram till måndag eftermiddag... Ja, det låter hysteriskt mycket, och ja, det är det också, men å andra sidan så är jag ledig sen. Efter jag går från jobbet på måndag eftermiddag så är jag ledig en hel vecka igen, och det klagar jag ju verkligen inte på! 
Nästa vecka ska min son börja förskoleklassen, och jag ville vara hemma och ledig så jag kan lämna/hämta honom hans första vecka. Se hur det går för honom och kunna vara till hands helt enkelt. Dessutom blir det ju lite egentid med min lilla tjej under tiden han är i skolan och har roligt tillsammans med kompisarna och de nya klasskamraterna. Spännande tid, helt klart! Så, något att se fram emot efter min långa arbetshelg!
 
Det ska ju bli fint väder även denna helgen för övrigt, och det är vi väl alla oerhört tacksamma för!? Det faktum att vi får en chans att lapa upp så mycket sol som möjligt innan den långa mörka vintern är här igen! Så, många timmar ute på altanen och i trädgården blir det när vi är hemma - frukost, lunch och middag på altanen och bad i poolen däremellan, det är precis så vi vill ha det just nu! Vi har varit iväg mycket denna sommaren så nu känns det extra bra att få bara vara på hemmaplan lite också.
Frukost, lunch och middag på altanen ja... Många grillmiddagar blir det minsann! För inte har ni väl tröttnat på grillat än (kan man ens det)? Bra! Jag har nämligen ett litet grilltips till er denna härliga augustifredag! Vad sägs om köttbullar på grillen?!? Ja, det låter kanske lite märkligt, och svårt, men det är varken det ena eller det andra, det lovar jag. Riktigt stora, maffiga och saftiga köttbullar omhuldade av lök, lindade i bacon och sist, men inte minst, penslade med en riktigt god BBQ-sås. Ja, mina vänner, detta om något är verkligen matporr - syndigt gott!
 

Lök- och baconlindade BBQ-köttbullar


4 portioner
 
  • 500 gram köttfärs
  • 4 gula lökar
  • 4 msk persilja
  • 1 msk farinsocker
  • 1 msk chilisås
  • 1 tsk soja
  • 1 tsk worchestershiresås
  • 4 msk ströbröd
  • salt och peppar
  • 2 paket bacon
  • ca 8 msk BBQ-sås (jag använder Sweet Baby Ray's - ta din favorit)
 

  1. Skala lökarna och skär av botten och toppen på dem. Skär itu lökarna och lägg undan de största, yttersta lökskivorna - 16 skivor av de största behövs läggas undan. 
  2. Finhacka resten av löken.
  3. Blanda samman köttfärs, hackad lök, persilja, farinsocker, chilisås, soja, worchestershiresås, ströbröd och salt och peppar till en smidig färssmet.
  4. Forma smeten till 8 lika stora köttbullar.
  5. Lägg två av de undanlagda löksivorna runt varje köttbulle, så de formar ett "lökhölje" runt köttbullen.
  6. Linda varje lök-köttbulle med 2-3 skivor bacon, så att hela köttbullen täcks (använd eventuellt tandpetare för att hålla baconet på plats).
  7. Lägg köttbullarna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt och värm dem på 200 grader i ca 40 minuter.
  8. Ta ut bollarna och pensla dem rikligt med BBQ-sås.
  9. Lägg köttbullarna på grillen tills baconet blir krispigt och får fin grillfärg.
 
Tips! 
Servera exmeplvis tillsammans med en riktigt god och matig sallad, vilket räcker gott och väl! Sallad, honungsmelon, gurka, tomater, lite ärtskott, fetaost och oliver med en god balsamicodressing över blir ett fantastiskt tillbehör!
 
Vill man gärna ha lite kolhydrater till så är det gott med potatisklyftor, pommes frites eller mina personliga favoriter: rotfruktsstrips.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook