Powered by Jasper Roberts - Blog

Körsbärsclafoutis - körsbärspannkaka

Hej och god förmiddag!
 
Hoppas ni alla fått en riktigt bra start på helgen? Själv spenderar jag mer eller mindre hela helgen på jobbet, bokstavligen, denna helgen, men det går bra det med även om jag saknar mina små en hel del. Som tur väl är så har vi ju i alla fall fortsatt fint väder, så vi kan sitta ute mycket och det gör alltid att allt känns bättre om ni frågar mig! Så, jag hoppas att ni alla passar på/har möjlighet att göra detsamma denna helgen, och njut av alla solstrålar ni bara kan nu innan hösten och vintern gör sitt återtåg. 
 
Vad vill man då ha en helgeftermiddag ute i solen på altanen? Jo, men något lite sött till kaffet, eller vad säger ni? Jag menar väl det! Då ska ni få ett riktigt smarrigt tips av mig idag som är gott till fika, men även perfekt som efterrätt ikväll efter den där goda grillmiddagen tillsammans med nära och kära!
Clafoutis, har ni hört talas om det någon gång? Det är ett franskt bakverk som mer eller mindre är en typ av söt pannkaka som man bakar i ugnen tillsammans med frukt eller bär - trditionellt med körsbär, som jag gjort här. Man får passa på nu medan man fortfarande kan få tag i körsbär i affärerna för snart är körsbärssäsongen över för i år. Pannkakan är söt och saftig från de smarriga körsbären, men ganska mäktig så en liten, men naggande god, bit räcker gott på eftermiddagen för att stilla sötsuget och få sig en dos av lördagslyx!
 
Jag hoppas ni får en fortsatt riktigt trevlig helg allesammans!
 

Körsbärsclafoutis / Körsbärspannkaka


ca 6-8 portioner
 
  • 500 gram körsbär
  • 2 msk socker
  • 4 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 1 krm salt
  • 1 rågad dl mjöl
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 2,5 dl mjölk
  • 2 msk smält smör
 
  1. Kärna ur och halvera körsbären.
  2. Smörj en ugns- eller springform på ca 25 cm i dm och "bröa" med 2 msk socker.
  3. Häll körsbärshalvorna i formen i ett jämnt lager. 
  4. Vispa samman ägg, socker, salt, mjöl, vaniljextrakt, mjölk och smält smör till en jämn och fin smet.
  5. Häll smeten över körsbären i formen. 
  6. Grädda på 175 grader i ca 40-45 minuter, tills den puffar upp sig och blir gyllene.
 
Låt svalna något, skär i tårtbitar och strö sedan över florsocker vid servering. Servera ljummen tillsammans med en klick vaniljsås eller en kul vaniljglass.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook