Powered by Jasper Roberts - Blog

Champinjonpaj

Hej mina vänner!
 
Här hemma håller jag och barnen i detta nu på att förbereda dagens lunch, och barnen har önskat pasta på menyn, så pasta blir det! Min dotter hittade bokstavspasta nu häromdagen när vi var och handlade, och den skulle promt med ner i korgen och följa med hem för den ville hon minsann skriva med när hon åt tyckte hon. Hem fick den följa med och just nu står den i grytan på spisen och puttrar för att om en liten stund serveras tillsammans med hemmagjorda kalkonköttbullar - recept kommer vid senare tillfälle - så vi får väl se vad min lilla tjej tycker om sitt pastaköp!
 
Nåväl, idag är jag ledig, för jag har tagit en extra semesterdag. Idag händer det nämligen grejer förstår ni, i min sons liv. Idag är det öppet hus nere på skolan och vi ska dit för att hälsa på i hans nya klassrum som han ska gå i när han börjar förskoleklassen nästa vecka. Han har fått träffa sin nya fröken och sina nya klasskamrater innan när de var på besök där med förskolan, men jag har ju inte fått träffa dem ännu, så jag tycker det ska bli jättespännande verkligen! Minst lika spännande som han tycker att det ska bli att få kika på sitt nya klassrum! Spännande dag som sagt... Stor dag för min numera stora lilla kille. 
 
Innan pastan kokat färdigt och vi ska bege oss iväg tänkte jag att jag ville tipsa om ännu en sak som passar ypperligt bra på kräftskivan så här i kräfttider! Paj! Ja, en riktigt god paj hör nog de flesta kräftskivor till tror jag, i alla fall de jag varit på, och oftast så serveras det ju Västerbottenpaj. Västerbottenpaj är ju galet gott, men som jag alltid säger: variation förnöjer! Därför vill jag tipsa om en annan god vegetarisk paj som, tro det eller ej, faktiskt är ännu mer smakrik än en ostpaj och som passar minst lika bra till kräftorna! Jag säger bara champinjonpaj mina vänner, champinjonpaj! 
 

Champinjonpaj


4 portioner/ca 8 bufféportioner
 
Pajdeg:
  • 3 dl vetemjöl
  • 125 gram smör
  • 2 msk kallt vatten
 
Fyllning
  • 250 gram champinjoner
  • 1 rödlök
  • 2 vitlöksklyftor
  • salt och peppar
 
Äggstanning
  • 3 ägg
  • 250 gram färskost med kantarellsmak (ex. Créme Bonjour)
  • 1 svampbuljongtärning
 
  1. Blanda samman ingredineserna till degen, gärna med hjälp av en köksassistent, till en något klibbig deg.
  2. Tryck ut degen i en lätt smord paj- eller springform.
  3. Nagga bottnen med en gaffel.
  4. Finhacka löken och vitlöken, och skiva champinjonerna.
  5. Fräs lök och champinjoner mjuka, i smör, och smaka av dem med salt och peppar.
  6. Lägg champinjonröran i det ogräddade pajskalet.
  7. Vispa samman äggen med färskosten.
  8. Riv ner buljongtärningen i äggstanningen.
  9. Häll äggstanningen över pajen.
  10. Grädda pajen på 200 grader i ca 25-30 minuter, tills den stannat och fått fin färg.
 
Servera pajen tillsammans med en god krispig sallad, eller som del av en buffé eller varför inte kräftskiva!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook