Powered by Jasper Roberts - Blog

Västerbottenpaj med kall ägg- och gräslöksröra

Godkväll i stugorna!
 
Är ni klara med morgondagens midsommarmeny än? Blir det buffé kanske? Eller grillat? Oavsett kommer här ett tips som passar både till buffé och grillmat - eller varför inte som del av en grillbuffé!?
På midsommar ska man ju äta sill, färskpotatis, gräddfil och gräslök och det tänker även jag göra. Jag tillhör en av de människor som älskar traditioner, speciellt när det gäller mat, även om jag tycker om att prova nya saker också. En tradition vi alltid haft i min släkt är att vi ätit potatis, sill och gräddfil till lunch på midsommarafton, jordgubbstårta till kaffet, och sen har vi grillat på kvällen. Det är en tradition som lever vidare hos mig och min familj. Däremot tycker jag om att testa nya tillbehör till grillkvällen. 
 
En "nyhet" på min midsommargrillbuffé är västerbottenpaj! Jag hade den på buffén för några år sedan och sen har den stannat kvar. Det är jättegott att bara äta som den är också, men passar väldigt bra på ett buffébord med. Paj över huvud taget är ju iofs helt suverän buffémat, oavsett vad man har i pajen!
 

Västerbottenpaj

 
4 portioner/8 bufféportioner
 
 
Pajdeg:
  • 2 dl mjöl
  • 50 gram smör
  • 1 dl naturell kvarg
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till en deg.
  2. Smörj en pajform och tryck ut degen i formen.
  3. Nagga botten med en gaffel. 
 
Fyllning:
  • 300 gram riven västerbottenost
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk
  • ca 0,5 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
 
  1. Lägg osten i pajskalet.
  2. Blanda samman ägg, mjölk, salt och peppar och häll sedan äggstanningen över osten.
  3. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 30-35 minuter tills pajen får en fin gylle yta.
 
 
Tips!
Västerbottenpaj går givetvis jättebra att göra med vilken smakrik ost som helst - fast då kanske man ska kalla den något annat. ;-) Prova exempelvis att använda en smakrik norsk Jarlsberg, mycket god även den.
Ostpaj över huvud taget är väldigt god att servera såväl varm som kall. Vill ni inte ha den på midsommar? Packa ner några bitar att ta med på picknicken istället! Då kan det passa bra att göra små portionspajer istället för en stor.
 
Oavsett när eller hur pajen intas, så servera gärna den tillsammans med en god, proteinrik ägg- och gräslöksröra exempelvis. Just denna röran passar extra bra nu till midsommar! 
 

Ägg- och gräslöksröra

 

 
4 portioner
 
  • 2 dl naturell kvarg
  • 2 msk lättmajonnäs
  • 1 rödlök
  • 1 knippe gräslök
  • 2 hårdkokta ägg
  • salt och peppar
 
  1. Finhacka rödlöken, gräslöken och äggen.
  2. Blanda samman alla ingredienserna och smaka av med salt och peppar.
  3. Låt gärna stå kallt en stund innan servering.
 
Tips!
Blanda gärna i lite räkor, kräftor eller stenbitsrom i röran om du inte vill ha den helt vegetarisk. Speciellt passande om man ska servera den till en västerbottenpaj utan andra tillbehör, då blir det en fullvärdig måltid även borta från buffén. Det är även gott att blanda ner lite 5-minuters sill i röran - vips så har man en nyttigare släkting till "gubbaröra". Man kan ju då även byta ut gräslöken mot några msk dill istället. Variationsmöjligheterna är minst sagt många och som vanligt är det bara fantasin som sätter gränserna!
 
Nu mina vänner, säger jag godnatt till bloggen för idag och sätter mig med min bok i soffan istället. Jag återkommer imorgon bitti med min egna midsommarmeny! Hoppas ni får en trevlig kväll!