Powered by Jasper Roberts - Blog

Dansk remouladsås till panerad rödspätta

God eftermiddagen denna mulna måndag. 
 
Hoppas ni har en bra dag hittills? Jag och ungarna har hållt oss inne hela dagen idag, det känns ruggigt och kallt ute tycker jag och blir inte alls sugen på att ta mig ut genom dörren något nämnvärt. Jag har istället ägnat mig åt en del måsten, ni vet, tvätt, disk, städning osv. Inte det roligaste man kan hitta på kanske, men det är alltid skönt när det är gjort!
 
Med tanke på vädret blir det något av en gryta till middag ikväll. Jag känner för något lite mustigt och värmande idag. Jag tänker mig en gryta på skinka och bönor som är jättegod, så det ser jag fram emot ikväll.
Lunch har vi också ätit idag förstås. Idag blev det fisk, närmare bestämt panerad rödspätta med den godaste såsen till. Vilken är då den godaste såsen till panerad rödspätta kanske ni undrar? Jo, dansk remouladsås så klart! Den går liksom hand i hand med panerad rödspätta i min bok i alla fall.
 

Dansk remouladsås

 
 
4 portioner
 
  • 1 dl creme fraiche
  • 0,5 dl vispgrädde
  • 1 dl majonäs
  • 1,5 dl inlagd gurka
  • 2 msk dill
  • salt och vitpeppar
 
  1. Finhacka gurkan och dillen, så fin som möjligt.
  2. Vispa grädden lätt och blanda den med creme fraiche och majonäs till en slät sås.
  3. Vänd ner gurka och dill.
  4. Smaka av med salt och peppar.
  5. Låt stå och dra en stund innan servering.
 
Servera tillsammans med dubbelpanerad, stekt rödspätta och en sallad. Eller som jag gjorde idag, tillsammans med kokt sparris, eller kokta gröna ärtor. Gröna ärtor är alltid gott tillsammans med fisk! Barnen fick dessutom kokt potatis också till. 
 
 
Just dansk remouladsås kanske inte direkt är den nyttigaste såsen man kan äta, men man kan ju göra den så nyttig man vill ändå. Egentligen ska det vara mer vispgrädde i en klassisk dansk remoulad, men jag har bytt ut en del av grädden mot creme fraiche för att få ner kalorierna lite. Jag har även i lite mindre majonäs, och använder dessutom fettfri sådan.
I en klassisk dansk remoulad brukar det dessutom vara en liten skvätt farinsocker, men jag tycker inte det behövs och hoppar därför över det. Vill man kan man ju dessutom ha i någon tsk curry för både smak och färg, men jag tycker den är godare utan.
 
Testa er fram. Hur vill ni helst att er danska remoulad ska smaka?
 
 
 
 
 

#1 - - Sara:

Åh va gott! det kanske jag ska laga ikväll? fast GI-variant förstås.

Min remouladsås innehåller fransk senap och även ett hackat ägg och är rätt fast i konsistensen. Jag lägger upp imorrn!

#2 - - Anders Fondin:

Den blev strålande. Inte så stabbig som med enbart majonäs. Kompletterad med finhackad kapris och finhackad syltlök. Tack för tipset. Det har jag letat efter länge.

Svar: Hej Anders, vad roligt att du blev så nöjd! Låter jättegott med kapris och syltlök i, det får jag ta och testa! :-)
Jessica Fransson