Powered by Jasper Roberts - Blog

Rödvinsmarinerad karré

Godmorgon mina fina!
 
Idag började jag dagen med en härlig och välbehövlig sovmorgon! Visserligen inte jättelång sådan, men jag fick i alla fall vakna av egen kraft istället för att väckarklockan väckte mig, och det är guld! Egentligen skulle jag varit på jobbet redan, men jag har en tid till min dietist idag på förmiddagen, så jag fick byta pass. Det blir med andra ord ett kvällspass tillsammans med min fina vän Maria och det är alltid roligt!
 
Först och främst är det som sagt dock dietistbesöket på agendan och det känns skönt att få komma tillbaka till henne. Jag har inte träffat min dietist sen mitt 6 månader-besök efter min operation då de sa att det helt enkelt inte skulle ingå längre. När jag var på mitt återbesök hos kirurgen förra månaden så bad jag dock om att få träffa dietisten igen, så nu ska jag alltså dit idag. Jag återkommer med en uppdatering om besöket senare för dem som är nyfikna. 
 
Nu innan jag lämnar barnen på förskolan så blir det lite grillat på bloggen. Ja, jag vet, det är inte direkt grillväder, i alla fall inte i min del av landet, men man måste ju hoppas på att det snart blir, eller hur? Här regnar det mest och är småkyligt hela tiden och känns inte alls som sommar just nu, men vi har ju två sommarmånader kvar och då måste vi ju tro på att vi kommer kunna starta grillen snart igen?! Så, här kommer en god marinad som passar till vilket kött som helst!
 
 
4 portioner
 
  • 500 gram karrékotlett
  • 1 dl olivolja
  • 0,5 dl rött vin
  • 0,5 dl flytande honung
  • 1 msk kinesisk soja
  • 1 msk pressad citron
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till marinaden. Pressa i vitlöksklyftan.
  2. Lägg köttet i en påse och häll marinaden över. Låt helst köttet marineras över natten, men i minst tre timmar.
  3. Häll av marinaden och lägg köttet på grillen i 4-5 minuter per sida (beroende på hur grillat man vill ha det).
 
Servera tillsammans med kokt nypotatis, en god sallad och några goda kalla såser. Gör exempelvis en yoghurtsås på matlagningsyoghurt - smaksätt med lime och riven ingefära - mycket gott!
 
 
Jag önskar er alla en riktigt härlig fredag, nu kör vi med full fart framåt in i helgen! Vad ska ni hitta på för roligt i helgen?