Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 16

God eftermiddag denna Påskdag!
 
Ja, påskdagen redan, och dessutom snart kväll... Det innebär att påskledigheten för detta året börjar leda mot sitt slut. För min del innebär morgondagen återgång till jobbet medan barnen och pappan i familjen får vara hemma och njuta av en extra ledig dag. Så klart hade jag helst av allt önskat att jag hade kunnat vara ledig tillsammans med dem, men eftersom jag inte varit på jobbet på hela veckan så kan jag ju verkligen inte klaga.  Är ni andra ledig imorgon också? Vad ska ni hitta på? 
 
Resten av min kommande vecka kommer gå mycket i arbetets tecken även den. På tisdag ska jag gå på något som kallas Handledarens Dag tillsammans med några av mina fina kollegor. Jag jobbar som samordnare på min arbetsplats, men är även handledare vilket innebär att jag tar hand om alla nyanställningar. Handledarens Dag handlar om inspiration och föreläsningar för alla handledare i Kronoberg, så på tisdag ska vi spendera dagen tillsammans på Växjö Konserthus, och det ska bli både roligt och intressant. 
Resten av veckan är det kneg som vanligt, men jag tror att det kommer bli en lugn och skön vecka. Rekryteringen inför sommaren tar upp mycket av min tid just nu, men det är samtidigt väldigt roligt. Den kommande helgen är en ledig helg, men den är än dock redan uppbokad av kalas på Leos Lekland för sonen och sedan Barnens Biodag för hela familjen på söndagen. En helg att se fram emot med andra ord! 
 
Här och nu tänkte jag dock först och främst bjuda er på lite tips och inspiration inför kommande veckas middagar i form av veckans matsedel. Själv är jag i detta nu portad från mitt eget kök för där huserar sambon och dottern och bakar tydligen en överrakning till mig! Spännande! Resten av veckan kommer jag dock förhoppningsvis få komma in i köket igen, och då är det vardagsmaten som gäller. Trevlig fortsatt söndag allesammans! 
 

Matsedel vecka 16

 
 
Annandag Påsk - OstpajVarför inte inleda veckan med köttfri måndag och servera en ostpaj till middag? Det är ju trots allt fortfarande påsk, och ostpaj tillhör påsken om ni frågar mig. Vilken ost man väljer, det bestämmer man själv. Enklare kan det knappast bli än denna pajen faktiskt, och den passar lika bra till lunch, middag eller på buffébordet! Servera gärna tillsammans med en riktig god och krispig sallad.
 
Tisdag - Laxgratäng med tortillachipsEftersom det är tisdag idag så bör det ju vankas fisk, eller vad säger ni? Jo, det tycker i alla fall jag! Fisk är ju inte bara gott utan även väldigt nyttigt. Man bör nog äta fisk oftare lite till mans tror jag, så därför kommer här ett litet snabblagat fisktips till er denna tisdag. Len lax täckt med en smakrik sås och krispiga tortillachips - lika gott till vardags som till fest och dessutom lika barnligt enkelt att tillaga som det är gott! 
 
Onsdag - Thai Grön Currykyckling med nudlar: Denna lillördag tänkte jag bjuda er på lite "vuxen-pasta" med smaker från Asien. Barnen älskar också denna maten, väldigt mycket faktiskt, men när de ska äta den så minskar jag på currypastan något för detta mina vänner, detta är en middag med sting, minst sagt! En riktigt krämig allt-i-ett-kyckling med smak av asien där hetta får samsas med limens syrlighet och den lena smaken från kokosmjölken. Minst sagt lika gott till vardags som lördagsmiddag! 
 
Torsdag - ChiliköttfärsåsIdag tänkte jag tipsa om något av det mest vardagliga jag kan tänka mig i middagväg - köttfärsås! Det är alla barns favoritmiddag, och jag känner få vuxna som tackar nej till en god köttfärssås! Speciellt inte denna, med lite mer vuxen smak. Servera den dessutom till potatis istället för pasta och du har ett riktigt skrovmål på bordet.  
 
Fredag - Jamaican Jerk Tacos: Karibisk Street Food när den är som absolut allra bäst! Ett halvfabrikat förvisso, men som är så pass gott att det bara inte går att motstå! Jamaican Jerk Tacos från Santa Marias nya serie Steet Food. Jag svär, deras mangosås är to die for!! Jag får tillämpa vartenda uns av impulskontroll i kroppen för att inte äta den med sked! Jo, den är så god! Tillsammans med det goda torillabrödet med smak av kokos och peppar, och den smakrika kycklingen blir detta verkligen en kombination som man bara vill ha mer, och mer, och mer, och mer, och mer av! Smakerna från Karibien tar tacon till en helt ny dimension! Ni måste faktiskt testa. Jo, MÅSTE!
 
 
 Lördag - Grillade fiskspett med fetaostcremeVisst håller vi alla tummar och tår att detta regninga, gråtrista väder vänder och att solen gör en comeback igen? Jo, jag menar ju det, så därför tycker jag vi planerar in en liten grillmiddag denna helgen! Man kan ska alltid ha en positiv inställning, eller vad säger ni? Precis! Så, grillade fiskspett med en krämig fetaostcreme som tillbehör... Låter det gott? Jo, gott är bara förnamnet!
 
Söndag - Lammstek i dillkyPersonligen älskar jag lamm över allt annat kött, men många verkar vara lite "rädda" för att tillaga lamm, men faktum är att det finns inget att vara rädd för, det är precs lika enkelt att tillaga som oxkött. Man behöver ju dessutom, som vanligt, inte krångla till det för sig i onödan liksom. Mat ska vara lättlagad och god. Vad sägs till exempel om ett enkelt recept på lamm som är inspirerat av dillkött? Ja, visst låter det fantastiskt gott?! Det är dock inte alls lika omständigt att tillaga, utan här som bekväm allt-i-ett-rätt i ugnen. Maträtten är generös, gräddig och framför allt smakrik. En söndagsmiddag alla kan samlas och njuta kring. 
 
Veckans söta - Amerikansk Cookie CakeVad sägs om att bjuda på en riktigt härligt mjuk megastor Chocolate Chip Cookie till kaffet? Ja, mina vänner, om ni tycker om Chocolate Chip Cookies, så kommer ni älska denna i stort format. En härlig smak från farinsockret tillsammans med den hackade chokladen är vad som gör denna världfavorit så älskad, och denna är så klart inget undantag. Duka fram denna efter middagen och jag lovar att såväl stora som små går mer än nöjda ifrån fikabordet!