Powered by Jasper Roberts - Blog

Chili-köttfärssås

Godmorgon, godmorgon!
 
Japp, jag är upp med tuppen även idag! Trött? Det kan ni ge er på! Jag kommer dock snart igång ska ni se, och sen rullar det på av bara farten i vanligt ordning! Jag hade ett mastodont-pass på jobbet igår men det var en riktigt härlig dag och timmarna flöt förbi ganska snabbt. Jag serverade lammstek med rödvinssås till lunch och sen blev det en liten påskbuffé till middag på kvällen sen. Ni som följer mig på Instagram (@vardagsmatalajess) har redan fått en liten smygtitt på all den goda maten, men för er andra kan jag berätta att det blev både lax, köttbullar, prinskorv, tunnbrödssnittar, ägghalvor, janssons frestelse, stuvningsfylla curstader, och ett par olika sillar också så klart! Det var minst sagt gott kan jag lova! 
 
Börjar ni kanske dock tröttna på ägg och sill nu? Nja, jag är ju sådan att jag älskar både påsk- och julmat, men det räcker med en sittning för min del, sen är jag nöjd. Så, nu tycker jag att vi återgår till den vanliga vardagsmaten igen fast det faktiskt är två dagar kvar av påsken, eller vad säger ni? Längtar ni efter korv, gratänger, köttfärsås och andra enkla vardagsmiddagar? Ja, då har ni helt klart kommit rätt för idag tänkte jag tipsa om något av det mest vardagliga jag kan tänka mig i middagväg - köttfärsås
 

Chili-köttfärsås

 
4 portioner
 
  • 500 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • 1  dl chilisås
  • 1 msk kinesisk soja
  • 2 msk paprikapulver
  • 1 tsk kanel
  • 1 hönsbuljongtärning
  • salt och peppar
 
  1. Finhacka löken och fräs den tills den blir glansig.
  2. Tillsätt färsen och bryn den grynig.
  3. Rör ner matlagningsgrädde, mjölk, chilisås, soja, paprikapulver, kanel och smulad buljongtärning och låt allt koka ihop till en krämig sås.
  4. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med pasta, eller varför inte kokt potatis eller potatismos!? Köttfärsås är faktiskt lika gott tillsammans med potatis som det är tillsammans med pasta! 
 
 
Jag önskar er alla en riktigt fin Påskdag! Det ska visst bli en lika varm och solig söndag som vi fick lördag igår, passa nu på och njut riktigt mycket allesammans! Vi hörs och syns - imorgon dyker veckomatsedeln upp i vanlig måndagsordning. Ha det gott.