Powered by Jasper Roberts - Blog

Grillade fiskspett med fetaostcreme

Hej igen!
 
Hoppas ni har en skön ledig dag ännu så länge? Här är jag alltså hemkommen från jobbet igen och är redan igång i köket här hemma istället! Just nu står det en blåbärspaj i min ugn och gräddas, och det doftar ljuvligt vill jag lova!! Varför paj? Jo, det är så att vi ska få fikagäster i form av min fina vän Maria och hennes familj som säkert dyker upp här när som helst! Barnen står och spanar i fönstret efter deras bil och undrar varför det tar så lång tid innan de kommer. ;-) 
Jag tänkte alltså bjuda på blåbärspaj med glass och vaniljsås, och sen ikväll har min lille son bestämt beställt tacos. Jag hade egentligen andra planer till middagen, men jag har oerhört svårt att säga nej till den där bedjande små blå ögonen, så givetvis blir det tacos! Har vi tur stannar fikasällskapet på middag också!
 
Till er där ute som kanske vill ha något festligare än tacos när det trots allt är Kristi Himmelsfärdsdagen så har jag ett litet fisktips. Här i Växjö-trakten är det oerhört fint väder, och vad kan då passa bättre än att grilla? Grillade fiskspett med en krämig fetaostcreme som tillbehör... Låter det gott? Jo, gott är bara förnamnet!
 

Grillade fiskspett

4 portioner
 
Fiskspett:
  • 300 gram blandad fisk (lax, sej, torsk)
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 2 lime
  • 1 msk olivolja
  • salt och peppar
 
  • Skär fisken i tärningar (eller köp färdiga fisktärningar).
  • Dela paprikorna i samma storlek som fisktärningarna.
  • Skär limen i klyftor.
  • Varva fisken och paprikan på 8 spett. Börja och avsluta med en limeklyfta.
  • Blanda oljan med salt och peppar och pensla spetten.
  • Grilla i ca 5 min per sida. 
 
  
Fetaostcreme:
  • 2 dl matlagningsyoghurt
  • 100 gram fetaost
  • 2 msk basilika
  • salt och peppar
 
  1. Mosa fetaosten och blanda sen med yoghurt och basilika.
  2. Smaka av med salt och svartpeppar.
 
 
Servera spetten tillsammans med fetaostcremen och exempelvis en stor härlig hög med edamamebönor! Potatis är också väldigt gott till för den som vill ha lite kolhydrater på middagstallriken!
 
Tips!
Inte grillväder hemma hos dig? Lägg spetten i en ugnssäker form och tillaga på i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.