Powered by Jasper Roberts - Blog

Laxgratäng med tortillachips

Hej och godkväll!
 
Hur har ni det i stugorna ikväll? Bra hoppas jag! 
Här har vi haft en helt fantastisk dag i solen verkligen! Vi kan konstatera att våren verkligen gjort sig tillkänna nu, och det med besked. Idag visade nämligen termometern hela 18 (!) plusgrader, och ingen kunde vara lyckligare än jag! Ja, jo, möjligtvis mina barn som idag fick vara ute en sväng och leka utan jackor - lyckan!
 
Jag började min tisddag med ett par korta timmar på jobbet och sen hämtade jag upp barnen för att möta en arbetskollega på fika på Börjes i Tingsryd. Fikan blev förlängd till en kort shoppingrunda och sen en härlig stund i solen utanför varhuset. Mamman satt och njöt av värmen, och barnen lekte i full gallopp med kollegan: alla nöjda och glada, haha! 
Nu ikväll har vi varit en liten sväng och tittat på lägenhet. Som ni kanske kommer ihåg hade vi en vattenläcka i huset för några veckor sen, och den var tyvärr så pass allvarligt att alla golven i hela huset måste bytas ut. Detta innebär att vi alla måste flytta ut medan saneraren och snickaren gör sina jobb, och nu har vi alltså änligen lyckats hitta en temporär lägenhet där vi kan bo under tiden. Exakt när flytten sker vet jag inte än, men idag har vi varit och kikat i alla fall. Barnen tycker det är jättespännande, och sprang runt och valde vilket rum som skulle vara deras medan vi bor där. Lägenheten är nyrenoverad och fräsch, så det känns ju skönt, men denna mamman tycker likväl att det känns mest besvärligt att behöva flytta. Nåja, det är bara att göra det bästa av det, mycket mer än så kan man inte göra. Det kunde ju absolut varit värre så att säga. 
 
Nu ska det hur som helst strax bli middag i huset, och eftersom det är tisdag idag så bör det ju vankas fisk, eller vad säger ni? Jo, det tycker i alla fall jag! Hela min familj älskar fisk, även barnen, vilket jag är jätteglad över eftersom fisk inte bara är gott utan även väldigt nyttigt. Man bör nog äta fisk oftare lite till mans tror jag, så därför kommer här ett litet snabblagat fisktips till er denna tisdag. Len lax täckt med en smakrik sås och krispiga tortillachips - lika gott till vardags som till fest och dessutom lika barnligt enkelt att tillaga som det är gott! 
 

Laxgratäng med tortillachips 


4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 2 dl tacosås (styrka efter smak)
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl riven ost
  • ca 2 dl tacochips
  • salt och citronpeppar
 
  1. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form och krydda dem med salt och peppar.
  2. Rör samman tacosås, matlagningsgrädde och den rivna osten.
  3. Bred ut såsen över laxfiléerna.
  4. Krossa tacochipsen och strö ut dem över fisken.
  5. Gratinera på 200 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera exempelvis tillsammans med hemmagjort potatismos och förvälld savoykål.