Powered by Jasper Roberts - Blog

Lammstek i dillsky

GLAD PÅSK!

Idag är det skärtorsdag och vi inleder med andra ord påsken officiellt! Idag ska man åka till Blåkulla och jag förväntar mig minst en kärring eller två vid dörren under dagens gång. Mina egna barn går inte påskkärring, men vi brukar dock få besök av ett par stycken. Det ska dekoreras med kycklingar och fjädrar och det ska ätas ägg till det står en upp över öronen typ. Ja, det är påsk det! Har ni förresten sett stand up-klippet av Johan Glans där han pratar om påsken? Om inte så borde ni faktiskt göra det, det är hysteriskt roligt! Sök efter det på You Tube ska ni se.

Hursom, vad har ni för planer nu i påsk?

Jag och min lilla familj ska njuta av skärtorsdagen här hemma i lugn och ro, vilket jag tycker käns underbart skönt. Imorgon sen får vi gäster i form av min fina Maria och hennes familj. Jag tänkte jag skulle baka en påsktårta långfredagen till äran, och sen grillar vi på kvällen. Just nu är det verkligen inte grillväder då det regnat och blåst i två dagar i sträck, men, men, kanske blir det bätte imorgon? Om inte så är det inte hela världen, en jacka på så kan man minsann grilla ändå. På påskafton ska vi äta påskmat hemma hos mina lilla mamma och sen ska vi hälsa på min kusin och hennes familj på kvällen, och där ryktades det om grillning på kvällen med. Så, vem vet, kanske blir det påskgrillning två dagar på raken, men inte blir jag ledsen för det inte. 

När det kommer till påskmiddagen så är ju annars oftast antingen kyckligen eller lammet den givna huvudpersonen på bordet. Personligen älskar jag lamm över allt annat kött, och det är ett måste för mig vid denna tiden. Ja, ok, gärna vid alla andra tider också då om jag ska vara ärlig med tanke på hur gott det är, men just vid påsk tycker jag att det om någonsin hör hemma på bordet. Många verkar vara lite "rädda" för att tillaga lamm, men faktum är att det finns inget att vara rädd för, det är precs lika enkelt att tillaga som oxkött. Man behöver ju dessutom, som vanligt, inte krångla till det för sig i onödan liksom. Mat ska vara lättlagad och god. Vad sägs till exempel om ett enkelt recept på lamm som är inspirerat av dillkött? Ja, visst låter det fantastiskt gott?! Det är dock inte alls lika omständigt att tillaga, utan här som bekväm allt-i-ett-rätt i ugnen. Maträtten är generös, gräddig och framför allt smakrik. En påsk- eller söndagsmiddag alla kan samlas och njuta kring. 

 

Lammstek i Dillsky

 4 portioner
  • 1 kg benfri lammstek
  • ca 1 tsk salt
  • ca 1,5 tsk svartpeppar
  • 300 gram morötter
  • 2 stora gula lökar
 
Dillsky:
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk kinesisk soja
  • 1 msk flytande honung
  • 0,5 citron
  • 1 dl hackad dill
 
  1. Krydda köttet med salt och peppar.
  2. Bryn köttet i en stekpanna, så det får stekyta runt om hela.
  3. Lägg ner köttet i en smord långpanna och stek i mitten av ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.
  4. Skala morötterna och löken och skär dem i mindre bitar.
  5. Ta ut köttet och lägg lök och morötter runt ikring köttet. 
  6. Vispa samman alla ingredienser till dillskyn, använd både citronskal och citronsaft.
  7. Häll över dillskyn i långpannan.
  8. Tillagag ytterligare i ugnen i ca 30  minuter, känn efter så morötterna mjuknat. 
 
Servera exempelvis med kokt eller ugnsrostad, kryddig potatis, och toppa gärna med lite extra dill.