Powered by Jasper Roberts - Blog

Jamaican Jerk Tacos

Godkväll alla fina läsare!

Nu har jag landat hemma igen efter en lång, men väldigt rolig dag tillsammans med en handfull av mina favoritkollegor. Vi har alla varit på utbildning idag, hela långa dagen, och det har varit riktigt trevligt. Ja, jag vet att jag sa att jag inte skulle jobba något denna veckan, och det ska jag inte heller, för utbildning är inte samma sak och den hålls på annat plats än arbetsplatsen av utomstående utbildare. Så nej, jag har inte jobbat. Vad jag har gjort är dock lärt mig en massa nytt matnyttigt som jag kommer kunna ha användning av i framtiden, och det är alltid bra! Det bästa med dagen har dock varit att jag fått spendera den tillsammans med världens bästa kollegor. Imorgon är det en dag till med utbildning, och sen är det påsklov som gäller för hela slanten, det lovar jag. 

Nu ikväll ska jag mysa med mina barn och deras pappa, och vi ska äta gott tillsammans. Idag blir det faktiskt Slottstek till middag, denna fantastiskt goda klassiker bland den svenska husmanskosten. Ja, det tar lite tid, men jag har inte bråttom. Är man bara förbredd och sen sätter igång maten i tid så kan man faktiskt äta stek och grytor även mitt i veckan en helt vanlig vardag efter jobbet. Jo, faktiskt. Planering är a och o, och med det kommer man riktigt långt.

Det finns ju dock faktiskt vissa dagar där verkligen inte tiden, eller orken och lusten räcker till hur mycket man än vill och försöker. Det behöver dock absolut inte behöva betyda att det blir falukorv och snabbmakaroner, eller kanske snabbnudlar till middag, nej, det finns andra, lika snabba vägar att gå. Jag lagar nästan alltid middag från grunden här hemma, oavsett om det är snabbmat eller långkok, men någon gång ibland kan man stöta på ett halvfabrikat som är så pass gott att det bara inte går att motstå! Idag vill jag tipsa er om ett sådant halvfabrikat, nämligen Jamaican Jerk Tacos från Santa Marias nya serie Steet Food. Jag svär, deras mangosås är to die for!! Jag fick tillämpa vartenda uns av impulskontroll i kroppen för att inte äta den med sked! Jo, den är så god! Tillsammans med det goda torillabrödet med smak av kokos och peppar, och den smakrika kycklingen blir detta verkligen en kombination som man bara vill ha mer, och mer, och mer, och mer, och mer av! Smakerna från Karibien tog tacon till en helt ny dimension! Ni måste faktiskt testa. Jo, MÅSTE!

 

Jamaican Jerk Tacos

 
4 portioner
  •  500 gram kycklingfilé
  • 1 påse Santa Maria Jamaican Jerk Spices
  • 1 avokado
  • 1 mogen mango
  • 1 paket Santa Maria Coconut & Pepper Tortillas
  • 1 påse machesallad (eller annan)
  • 1 burk Santa Maria Mango Sauce
 
 
  1. Strimla kycklingen och blanda väl med kryddblandningen.
  2. Olja en ugnssäker form, och lägg kyckligen i den.
  3. Tillaga kyckligen på 200 grader i ca 15-20 minuter.
  4. Gröp ut avokadon och mangon och skär i tärningar. 
  5. Värm bröden i en stekpanna eller microvågsugn.
  6. Fyll bröden med kyckling, sallad, avokado och mango, och toppa med mangosåsen.
 
Tips!
Mina barn fyllde även sina tacos med majs, tomater och gurka. Ta dina favorigrönsaker helt enkelt. Lägg dessutom gärna till en lite kick creme fraiche på toppen.