Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 27

Välkommen juli månad!

Ja, nu är det juli månad och just juli månad är min månad! Mitt i sommaren föddes jag en dag för många år sedan och sedan dess firar jag födelsedag denna underbara månad varje år. Jag älskar sommaren som ni som följ mig ett tag redan vet, det är verkligen min favoritårstid i alla kategorier. Jag har alltid varit ett sommarbarn helt enkelt. Det finns faktiskt bara en enda negativ sak med sommaren, och det är så klar att den är alldeles för kort! Det gäller dock att göra det mesta av den medan den är här, oavsett om den regnar bort eller inte. 

Faktum är att just denna sommaren hittills faktiskt ha regnat bort, till stor del i alla fall. Idag är första dagen på ett par veckor som det faktiskt är uppehåll, men det är ändå svalt ute och solen lyser med sin frånvaro. Vi håller dock givetvis tummarna att solen ger sig tillkänna nu denna kommande veckan, lagom till min semester. Det gäller dock att ta vara på sommaren ändå, coh det har vi gjort så gott vi kan. Igår det var karneval här och min dotter deltog tillsammans med sin gymnastikgrupp. De skulle ha 80-tals tema i gympagruppen så jag släppte av en liten tjej med krusat hår i en stor tofs på sida, svart tyllskoj, skinnjacka, knallgrönt linne, ceriserosa leggings, en massa långa glittriga hals- och armband, och givetvis de obligatoriska benvärmarna! Jag dog en smula inombords så söt hon var min underbara, envisa, viljestarka och smarta lilla tjej. Hon var dessutom lika stolt över sig själv som jag var över henne där hon tågade förbi oss längs med gatan tillsammans med sina kompisar. Underbara unge! 

Lördagskvällen sen spenderade vi hemma hos vänner. Det grillades rådjur som serverades tillsammans med färskpotatis och champinjonsås, och sen spelade vi spel resten av kvällen och snackade och skrattade en massa. Precis så där som det ska vara med andra ord när det vankas helg. Än är det faktiskt fortfarande helg, även om den så sakteligen börjar lida mot sitt slut. Vad hittar ni på idag? Här hemma ska sambon iväg och gadda sig igen, så jag och barnen passar på att ta en fikastund tillsammans med bästa vännen och hennes barn under tiden. Precis lagom skönt söndagshäng med andra ord. 

Imorgon är det måndag och med andra ord dags att tagga vardag igen. Nästa vecka är min sista innan jag officellt stämplar ut från jobbet de kommande fyra och en halv veckorna, och det ska så klar bli riktigt skönt. Ja, som ni kanske förstår så börjar nedräkningen på riktigt nu! Mat ska fortfarande lagas dock, både på vardag och semester, så här kommer veckans lilla inspirationslista, från mig till er, med hopp om en kommande trevlig vecka! 

 

Matsedel vecka 27

Måndag - Kycklingsallad med couscous och myntadressing: Vi börjar denna veckan med ett extra matigt salladstips. Sallad är alltid tacksam sommarmat om ni frågar mig, speciellt en riktigt varm dag när man kanske inte vill ha så tung mat. Så, vad sägs om en kycklingsallad med couscous i, som passar lika bra till lunch sommiddag. Severa tillsammans med en riktigt god, enkel och kalorisnål yoghurt- och myntadressing. Njut! 

 
Tisdag - Fisk i dill- och äggsåsNågot klassikt, enkelt som går snabbt att tillaga - maten står på bordet på en halvtimme. Perfekt vardagsmat! Vad pratar jag om nu då? Jo, om något av det mest klassiska som finns inom svensk husmanskost: fisk i äggsås! Ja, det är ju så enkelt, men så barnsligt gott verkligen, och inte blir det sämre om man piffar till såsen med en näve dill! Finns det någon mer svensk krydda än dill egentligen?
 
 
Onsdag - Krämig kycklingköttfärsås: Ute efter en enkel och lättlagad vardagsrätt som alltid går hem hos både stora och små? Köttfärsås! Ja, jag känner nog ingen som inte tycker om spagetti och köttfärsås, speciellt inte bland de yngsta generationerna i alla fall. Hur gott det än är så kan man ju kanske behöva variera sig lite då och då även när det kommer till köttfärssåsen, variation förnöjer ju som man säger. Så, med ett enkelt lite byta av köttfärsen till kycklingfärs har man åstadkommit en annan smak på den smarriga såsen. Sen blir den ju så klart inte sämre av goda kryddor och en härlig blandning av Philadelphiaost och krossade tomater. Mums fillibabba!
 
 
Torsdag - Kasslersallad: Kan man äta sallad två gånger på samma vecka? Ja, men visst kan man det, och framför allt denna årstiden! Sallader passar ju perfekt på varma sommardagar som sagt. Enkla ingredienser, fantastiska smaker! Sommar på en tallrik helt enkelt, men utan att behöva dra igång grillen! Här i en riktigt krämig och smakrik version på kassler!
 
 
Fredag - Indiska Pulled Salmon Wraps: När man hellre vill njuta av så många soltimmar som möjligt istället för att stå framför spisen om kvällarna så kan det ju vara lämpligt med lite snabbmat kanske. Ja, alltså, hemlagad sådan med lite hjälp från Santa Maria och deras Street Food sortiment. Let's face it; vilken unge som helst blir lite gladare av att få äta maten med händerna! Ja, kanske många vuxna med! Vad sägs nämligen om en chapatiwrap med ingefärs- och chilidoftande lax toppas med en sötsyrlig citronchutney? Tycker ni om lax, så tycker jag absout att ni ska testa!
 
 
Lördag - Fläskfilé i dragonsås: Stekt kött som får tillagas i en härligt krämig sås med smak av dragon, låter det inte som en riktigt bra idé? Jo, jag menar väl det! Bjud hem lite vänner på lite lördagsmiddag och korka upp en flska vin eller två. Avnjut ute på altanen i solen, som vi givetvis håller tummarna för att visa sig från sin allra varmaste sida.
 
 
Söndag - Chipotleburgare: Vad sägs om grillkväll idag igen? Ja, det gäller att passa på så länge man kan för man vet att de här ljumma sommarkvällarna (tyvärr) inte varar så länge. Hamburgare går alltid hem och det är inte fy skam med en lite hetare variant trots sommarvärmen. Massiva, smakrika och saftiga till tusen - vad mer kan man begära av en burgare?
 
 

Veckans söta - Rabarberpaj med knäckigt havretäckeRabarberpaj mina vänner, det är kort och gott en riktig smak av sommar! Avnjuts så klart helst ljummen med lite vaniljsås eller vaniljglass. Det gäller att passa på innan den syrliga stjälken försvinner ur våra trädgårdar för denna säsongen!

 

Instagram: @vardagsmatalajess

Vardagsmat a la Jess på Facebook

 

#1 - - Anonym:

Blir bara lite hungrig 👍😘