Powered by Jasper Roberts - Blog

Indiska Pulled Salmon Wraps

Godkväll!
 
Hur mår ni där ute? Bra hoppas jag! Själv tar jag det fortfarande mest piano och räknar ner till semestern nu. Ja, jag längtar, det ska jag inte sticka under stol med. Jag tror dessutom knappast att jag är ensam om att längta, va? En del av er sitter säkert redan där och njuter av er semesterledighet, så ni vet precis vad jag pratar om. Jag får dock ge mig till tåla i lite drygt en vecka till, men tiden kommer förhoppningsvis gå ganska fort. Vi hålller tummarna.
 
Hur får man då tiden fram tills dess att gå? Ja, en del jobb är det ju kvar att beta av så att säga för både min och sambons del, vilket för barnen innebär fritids och förskola någon vecka till. På fredag blir det bowling med jobbet, vilket ska bli riktigt roligt verkligenoch sen på lördag är det karneval här hemmavid. Min dotter ska medverka i karnevalen tillsammans med sina kompisar ifrån Bamsegympagruppen. Jättespännande så klart! Lördagskvällen avrunda vi sedan med grillkväll tillsammans med goda vänner, alltid trevligt! En helg att se fram emot som ni hör.
 
Hur har ni det med vädret hos er? Här har största delen av juni månad regnat bort hittills tyvärr, men jag ger inte upp hoppet än i alla fall. Båd igår och idag har det åtminstone varit uppehåll, vilket är framsteg, även om solen dock hållt sig lite i skymundan trots allt. Tids måste den ju dock visa sig från sin bästa sida igen tänker jag och när den väl gör det så får vi passa på att njuta extra mycket. När man hellre vill njuta av så många soltimmar som möjligt istället för att stå framför spisen om kvällarna så kan det ju vara lämpligt med lite snabbmat kanske. Ja, alltså, hemlagad sådan med lite hjälp från Santa Maria och deras Street Food sortiment.
Ni kanske kommer ihåg att jag för ett tag sen testade deras Jamaican Jerk Tacos och hur mycket jag, och hela familjen, verkligen älskade det!? Ja, det var verkligen gott, så jag hade minst sagt ganska höga förväntingar när jag nu fick testa deras Indiska Pulled Salmon Wraps. De var inte riktigt lika toppgoda som de jamaikanska tacosen, men jag blev absolut inte besviken! Både jag, sambon och båda barnen åt med stor aptit, och let's face it; vilken unge som helst blir lite gladare av att få äta maten med händerna! Ja, kanske många vuxna med! Vad sägs nämligen om en chapatiwrap med ingefärs- och chilidoftande lax toppas med en sötsyrlig citronchutney? Tycker ni om lax, så tycker jag absout att ni ska testa!
 

Indiska Pulled Salmon Wraps

 
 4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 1 påse Santa Maria Ginger & Chili Spices
  • 1 msk smör
  • 0,5 dl vatten
  • 1 paket Santa Maria Chapati Bread
  • 1 påse färsk bladspenat 
  • 1 burk Santa Maria Lemon Chutney
  • 1 dl matlagningsyoghurt
 
  1. Lägg laxen, kryddblandningen, smör och vatten i stekpåsen som följer med kryddblandningen (extra plus i kanten till Santa Maria för att man faktiskt även får med en stekpåse. Tummen upp).
  2. Lägg stekpåsen på en kall plåt eller i en kall ugnsform och klipp bort ca 5 mm av påsens ena hörn.
  3. Tillaga laxen på 200 grader i ca 20 minuter i mitten av ugnen. OBS! Tänk på att påsen expanderar under tillagning, så den får inte ligga nära ugnens kanter.
  4. Ta ut laxen och klipp hål upppå påsen.
  5. Töm ut allt innehåll i formen och dra isär laxen med två gafflar.
  6. Värm chpatibröden i micron.
 
Lägg spenat, chutney och yoghurt på bröden. Toppa med laxen och vik ihop till en wrap. Ät och njut!