Powered by Jasper Roberts - Blog

Fisk i dill- och äggsås

Hej allesammans denna juni-tisdag!
 
Min tisdag inleddes med sovmorgon och sedan mysfrukost med barnen i soffan framför tvn, fortfarande i pyjamasarna. Precis så där avslappnat och härligt som man vill ha det en ledig dag då man inte behöver vakna till väckarklockan och stressa upp ur sängen. Ja, ni vet ju vid detta laget hur mycket jag tycker om sovmornar! Vet ni vad det bästa är? Efter imorgon så får jag flera veckor fulla med sovmornar! Japp, på imorgon eftermiddag efter jobbet tar jag officiellt semester. Om jag längtar? Ja, ni kan tro att det ska bli skönt! Innan semestern offciellt börjar har jag dock ett sista (på ett par veckor) dygnspass på jobbet. Det är dock några timmar kvar tills att jag måste vara där, så än har jag och barnen massor med slappande i soffan kvar att ägna oss åt! 
 
Vi ska se till att äta lite lunch om ett litet tag också förstås, och idag tänkte jag ge mig på något som jag blev tipsad om på jobbet - Fjärilssoppa. Ja, alltså det är egentligen något så enkelt som soppa med pasta och korv, men bara namnet gör ju en sugen! Barnen blev eld och lågor när jag sa att vi skulle ha Fjärilssoppa till lunch idag. Ja, men ni hör ju själva - presenation är aldrig att underskatta! Recept och bilder kommer så klart dyka upp både på Instagram och här på bloggen inom kort, så håll utkik.
 
Tills dess ska vi dock lägga fokus på något annat som är riktigt, riktigt smarrigt. Något klassikt, enkelt som går snabbt att tillaga - maten står på bordet på en halvtimme. Perfekt vardagsmat! Vad pratar jag om nu då? Jo, om något av det mest klassiska som finns inom svensk husmanskost: fisk i äggsås! Ja, det är ju så enkelt, men så barnsligt gott verkligen, och inte blir det sämre om man piffar till såsen med en näve dill! Finns det någon mer svensk krydda än dill egentligen?
 

 Fisk i dill- och äggsås


4 portioner
 
  • 400 gram fryst fiskblock
  • 50 gram margarin
  • 3 msk vetemjöl
  • ca 8 dl mjölk
  • 2-3 hårdkokta ägg
  • 3-4 msk dill
  • salt och vitpeppar
 
  1. Smält margarinet i en gryta och fräs mjölet i det.
  2. Tillsätt lite av mjölken i taget under konstant omrörning tills allt är i. Låt koka upp.
  3. Skär fisken i tärningar (ca 2x2 cm) och lägg dem i såsen. Tillsätt dillen och låt koka i ca 10 minuter.
  4. Hacka äggen och rör ner det i såsen.
  5. Smaka av med salt och vitpeppar.
 
OBS! När man gör en bottenredning på detta viset är det väldigt viktigt att man rör i vätskan sakta och lite i taget. Det är annars lätt att såsen blir klumpig, och det är ju ingen höjdare. Känner man sig osäker på bottenredningar så går det givetvis lika bra att toppreda istället, tänk bara på att koka såsen länge nog så att mjölsmaken försvinner då.
 
Sen är det bara att servera tillsamman med kokt potatis och ärtor exempelvis.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook