Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarberpaj med knäckigt havretäcke

Godmorgon, godmorgon allesammans!
 
Ja, idag är det jag och tuppen som är uppe igen! Idag står sista arbetsdagen för veckan på agendan och denna dagen innebär inte mindre än två möten på en och samma dag. Eller ja, det första mötet är egentligen inget möte, utan egentligen en utbildning som jag idag ska starta min arbetsdag med, det ska bli intressant.
Först ska jag dock köra och lämna barnen på förskolan om en stund där se ska få busa med sina små kompisar hela dagen lång. De hade för övrigt jätteroligt på sommarfesten på förskolan igår, och pratade om den hela dagen igår. Mina små älskade troll! Vi passade dessutom på att ge pedagogerna en liten avslutningspresent från min son som ju ska sluta förskolan nästa vecka för att sedan börja förskoleklassen på skolan efter sommarlovet. Jag hade köpt en tavla till dem med en väldigt träffade text, och den verkade uppskattas, så det var jätteroligt. 
 
Hursom helst, hur ska ni spendera er torsdag då? 
Varför inte baka lite inför helgen kanske?
 
Häromdagen var jag ute i trädgården på jobbet och skördade ett stort gäng rabarber! Det fanns hur mycket som helst, så jag fick lägga en hel del i frysen till framtida baktillfällen, men ett litet gäng av skörden fick omvandlas till en riktigt smarrig, gyllenbrun rabarberpaj direkt! Den galet goda rabarberpajen avnjöt vi alla till eftermiddagskaffet och ja, den gick åt om man säger så!
 
Rabarberpaj mina vänner, det är en riktig smak av sommar
 
 

Rabarberpaj med knäckigt havretäcke

 
6-8 portioner
 
  • ca 500 gram rabarber
  • 1 dl socker
 
Knäckigt havretäcke:
  • 2 dl mjöl
  • 2 dö havregryn
  • 200 gram smör
  • 2 dl socker 
 
 
  1. Skölj och skala av rabarberstjälkarna.
  2. Skär dem i skivor och blanda dem med sockret, och lägg dem i en ugnsfast form.
  3. Blanda samman mjöl, havregryn, socker och smör i en matberedare till en deg.
  4. "Smula" sedan sönder degen över rabarberna.
  5. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter, tills den fått fin färg.
 
Servera ljummen tillsammans med vaniljsås eller en skopa vaniljglass.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook