Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 20

Godmorgon underbart soliga värld!

Ja, solen kanske inte lyser på alla i världen, nej, men här i Växjö-trakten gör den det i alla fall, och det med råge dessutom! Denna helgen har varit helt fantastisk hittills verkligen, och ska man tro min väderapp så ska denna söndag bli minst lika vecker, och förhoppningsvis den kommande veckan, och månaderna också. Vi håller alla tummar och tår vi har, så hårt vi bara kan! 

Min helg hittills har verkligen gått i solen, och vännernas tecken. I fredags kväll var jag på fest hemma hos en kollega och vän, tillsammans med ett litet härligt gäng. Vi drack öl och vin ute på balkongen i stan och njöt av 20 plusgrader långt in på kvällen. Underbart väder, underbart sällskap! Lite senare framåt kvällen begav vi oss ut till stan där vi huserade på Kafé de Lux tillsammans med en stor del av Växjös befolkning. Där dansade vi halva natten lång innan jag hoppade på en buss som tog mig hem igen. En sådan där kväll man liksom hoppas på en repis inom snar framtid.

Igår njöt av solen tillsammans med min fina Maria och hennes familj på Strandbjörket, Växjös största lekplats/park. Där satt vi på en filt på gräsmattan medan barnen lekte, och vi passade så klart även på att köpa en varsin glass och en kopp kaffe att avnjuta i gräset. Lekparksutflykten förflyttades sedan hem till Maria där vi alla avslutade lördagskvällen med en god grillmiddag och lite kubbspel. Ja, även den en dag man hoppas på en snar repris av med andra ord.

Hoppas ni också haft en lika skön helg som oss hittills denna helgen?

Imorgon är det tillbaka till vardagsplaneringen igen, och därmed även planeringen av veckans middagar. Givetvis hoppas vi som sagt på en lika varm och skön vecka nästa vecka, och då vill man ju spendera så mycket tid som möjligt att njuta av den istället för at 'slava' i köket. Så, snabb- och lättlagat är melodin i denna veckans tips och inspiration för veckomatsedeln. Ha nu en riktigt fortsatt skön och solig söndag mina vänner. 

 

Matsedel vecka 20

 Måndag - California Crustless Grönsakspaj: Vi inleder veckan med en Meatfree Monday, och just idag tänkte jag att vi skulle prata paj. Eller ja, paj känns inte helt rätt heller, eftersom just denna pajen är degfri, så snarare kanske en blandning mellan en paj och en frittata egentligen. Den är hursom helst skalfri, köttfri och gudomligt god! Ja, här kommer ett ypperligt vegetariskt tips till dagens Meatfree Monday med andra ord. Det är en svamp- och grönsakspaj med inspiration från Californinen. Istället för skalet så lägger man ner brödtärningar i fyllningen för att skapa en härligt god, och vacker, paj helt enkelt. 
 
Tisdag - LaxsalladVarmrökt, färdig salladlax är super när man liksom behöver en snabb, men hälsosam middag! Salladen då? Ja, den slänger man ihop med sina favoritingredienser helt enkelt! Personligen väljer jag oftast machésallad i mina sallader då det är min favorit, men man tar ju givetvis vad man vill efter eget tycke och smak. Ett hett tips är dessutom en riktigt god balasamico till salladen, den gör hela skillnaden! 
 
Onsdag - Bonomelett med sparris och kalkonbacon: Idag vill jag tipsa om en riktig snabbmiddag, som därmed dock varken gör avkall på smak eller ögongodis. Omelett! Låter det tråkigt? Jo, det gör det kanske om man bara säger omlett och får upp en enkel 'äggpannkaka' i sinnet, det köper jag. Fyller man dock omeletten med potatis, lök, sparris, persilja och kalkonbacon då varken låter eller ser det tråkigt ut längre vill jag lova! Så testa redan idag vetja! 
 
Torsdag - Makaronipudding med korv och gremolata: Vad kan passa bättre en trött torsdag än en gammal hederlig klassiker: makaronipuddingen. En pålitlig vardagsklassiker på matbordet som till allra störst del sköter sig själv i ugnen, vilket alltid är ett extra plus i kanten. Just denna har jag dessutom piffat upp ett par snäpp smakmässigt med en riktigt smaskig gremolata - vitlök, persilja och citron är en alldeles oslagbar smakkombination som lyxar till denna, annars ganska enkla, middag riktigt rejält. 
 
Fredag - Thaicurry med kyckling: Denna fredag bjuder jag på kycklinggryta med inspiration från det thailändska köket. Kyckling med smak av koskos, lime och curry i en härlig kombination tillsammans med paprika och vitkål. Har man dessutom lite andra grönsaker i kylskåpet så passar det ypperligt att slänga med dem också. Varför inte liksom? Föredrar man en något mindre kryddig kycklinggryta så minskar man på currypastan, helt efter egen smak, så går alla ifrån middagsbordet nöjda.
 
Lördag - Köttbullar i syrlig tomatsås: Köttbullar är något som alltid går hem i vårt hus, oavsett om den är måndag, fredag eller lördag! Barnen älskar köttbullar helt enkelt, och ja, mamman och pappan i familjen äter glatt dem också! Låter man dessutom köttbullarna koka en stund i en mustig tomatsås? Ja, då är de ännu godare helt enkelt, och en alldeles ypperlig helgmiddag!  
 
Söndag - Helstekt fläskfilé med gräddkokt savoykål: Är det kanske så att ni har tur med vädret även nästa söndag, eller idag för den delen, så kanske ni är sugna på att grilla? Då tycker jag absolut att ni ska göra det! Jag tycker dessutom att ni ska servera gräddkokt savoykål till middagen! Ja, det är helt enkelt gudomligt gott mina vänner, och ett måste att testa minst en gång! Har ni inte grillväder? Stekt köttet i ugnen, det går ju lika bra det!
 
Veckans söta - Polkagrischeesecake: En kall, svalkande efterrätt med precis den där lättasamma, uppfriskade minstsmaken som är så fantastiskt gott till eftermiddagskaffet. Ett perfekt alternativ till vanlig gräddtårta om man vill imponera på sina kalasgäster, eller helt enkelt bara njuta av hemma vilken dag som helst!  

 

Instagram: @vardagsmatalajess

Vardagsmat a la Jess på Facebook