Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt fläskfilé med gräddkokt savoykål

Godkväll fina läsare!
 
Nu är jobbhelgen officiellt över! Nu blir det mys med familjen för hela slanten! När jag säger mys menar jag slappande i soffan om denna mamman får bestämma! Det har varit en väldigt intensiv jobbhelg för mig, och jag haft mycket att göra med alla festförberedelser för 30-års jubiléet igår kväll, men kul har det varit! Jag älskar ju att hålla på med sådant, även om det är mycket att göra, så jag har haft jättekul! Härliga medarbetare har jag dessutom kan ni tro, så ja, det var en härlig kväll igår! Dessutom hade jag något av en... Ja, tuff natt inatt på jobbet och är tröttare än någonsin idag. Jag kastade mig ner i sängen imorse när jag kom hem vill jag lova! 
 
Hur ska ni spendera er söndag? 
 
Vad blir det för smarrig söndagsmiddag hemma hos er idag? Här hemma har jag tänkt att jag ska fixa ett gäng crêpes till middag idag. Ja, jag vet - crêpes kanske inte är någon direkt söndagsmiddag egentligen, men jag tänkte att jag skulle fylla dem med en laxfyllning. Jag menar, lax höjer ju lyxfaktorn på vilken middag som helst.
Är det kanske så att ni har tur med vädret denna söndagen så kanske ni är sugna på att grilla idag? Då tycker jag absolut att ni ska göra det! Jag tycker dessutom att ni ska servera gräddkokt savoykål till middagen! Ja, det är helt enkelt gudomligt gott mina vänner, och ett måste att testa minst en gång! Har ni inte grillväder? Stekt köttet i ugnen, det går ju lika bra det! 
 

Helstekt fläskfilé med gräddkokt savoykål



4 portioner
 
Helstekt fläskfilé:
  • ca 600 gram fläskfilé
  • 1 citron
  • ca 2 msk timjan
  • ca 2 msk rosmarin
  • salt och peppar
 
  1. Gnid i köttet med salt, peppar, citronskal och örter.
  2. Bryn filén i smör så den får en fin stekyta.
  3. Lägg sedan över i en ugnssäker form och stek färdigt i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.
 
Gräddkokt savoykål:
  • 1 savoykålshuvud
  • 20 gram persilja
  • 3 dl grädde
  • 0,5 dl vatten
  • salt och svartpeppar
 
  1. Finhacka persiljan och strimla savoykålen.
  2. Värm kålen i en stor gryta i lite smör i ca 8-10 minuter.
  3. Häll över grädden och vattnet.
  4. Låt koka upp och småputtra i ca 5 minuter.
  5. Vänd ner den hacke persiljan och låt puttra ytterligare någon minut.
  6. Smaka av med citronaft, salt och peppar.
 
Skär fläskfilén i skivor efter den fått vila en stund, och servera sedan tillsammans med savoykålen! 
 
Tips!
Har man svårt att hitta savoykål, kan man lika gärna använda vitkål, men då kan den behöva puttra lite längre. Är det dessutom fint väder ute, så borde man ju nästan passa på att lägga fläskfilén på grillgallret istället! 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Cecilia:

Gräddkokt savoykål lät riktigt smarrigt.

Svar: Tack, tack, det ÄR riktigt smarrigt!
Jessica Fransson

#2 - - Lotta:

Savoykålen verkar jättegott, den ska jag absolut testa. Nya tillbehör är alltid välkommet!

Svar: Tack så mycket! Ja, variation är ju a och o om du frågar mig! Kul att du vill testa, hoppas det smakar! :-D
Jessica Fransson