Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttbullar i syrlig tomatsås

Hej och god eftermiddag!
 
Hoppas ni alla har en lika varm och solig tisdagseftermiddag som jag? Jag har sagt det förr, och jag kommer upprepa det många gånger till: jag fullkomligt älskar våren och sommaren! Detta är helt klart den bästa tiden på året om ni frågar mig! När jag och barnen kom hem från jobb och förskola nu i eftermiddag så slängde vi av oss jackorna och rusade till studsmattane på baksidan! Underbart att kunna vara ute igen! Ja, alltså, utan att behöva bylta på sig halva garderoben!
 
Nu är vi dock inne igen och jag sitter och funderar på vad vi ska ha till middag ikväll... Just för stunden verkar idéverkstaden tagit semester eller något, men förhoppningsvis kommer jag på något bra snart! Vad ska ni själva äta till middag idag? Ni kanske har några bra tips till mig?
Igår lagade jag och min son mat tillsammans, och han ville ha köttbullar! Så, köttbullar blev det! Vi koka en syrlig tomatsås som köttbullarna fick koka tillsammans med en liten stund och sen serverade vi dem med spagetti. Näja barn och nöjda vuxa - win/win!
 

Köttbullar i syrlig tomatsås

 
4 portioner
 
  • 1 sats hemmagjorda köttbullar
  • 800 gram finkrossade tomater
  • 3 vitlöksklyftor
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 tsk oregano
  • 3 msk balsamvinäger
  • 1,5 msk flytande honung
  • 1 mozzarellaboll
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman finkrossade tomater, tomatpuré, oregano, balsamvinäger och flytande honung. Pressa i vitlöksklyftorna och koka sedan upp. Låt koka samman i ca 5 minuter.
  2. Lägg i köttbullarna och låt puttra sakta i ca 10 minuter under lock. 
  3. Smaka av med salt och peppar.
  4. Tärna mozzarellan och strö över såsen vid servering.
 
Servera tillsammans med nykokt pasta och exempelvis machê- eller ruccolasallad.
 
 
Tips!
Vill du att maten ska stå på bordet inom en kvart? Använd färdigköpa köttbullar! Det är så klart alltid godast med hemmagjorda, men när orken, lusten eller tiden är knapp så funkar färdigköpta precis lika bra! 
#1 - - Sara:

Det finns ju färdigrullade, färska köttbullar i många större butiker också. Bra genväg :)

Svar: Ja, det var ett jättebra tips som jag inte ens tänkte på! :-)
Jessica Fransson