Powered by Jasper Roberts - Blog

Bondomelett med sparris och kalkonbacon

Hej hej!
 
Måndag igen, vilket innebär att vi ännu en gång kan säga: ny vecka, nya möjligheter! Ja, jag har verkligen fått tillbaka lite energi igen, och det känns fantastiskt roligt! Mitt nya schema/arbetsuppgifter i kombination med det faktum att det vankas sommar vilket minut som helst har fått mitt humör att gå upp i topp igen. Det är en fantastiskt känsla. Så ja, denna veckan känns det verkligen som 'nya möjligheter'. Ja, sen hjälper det så klart till att veta att jag bara jobbar tre dagar denna veckan, det ska man ju inte sticka under stol med.
 
Vad ska jag hitta på denna korta arbetsvecka då? Jag tänkte försöka vara lite ledig när jag faktiskt är ledig denna gången, som jag pratade om igår. Nej, det innebär ju så klart inte att almanackan är helt tom, haha. Jag tänkte jag skulle uppdaterna naglarna igen i veckan, vilket innebär en ta-det-lugnt-och-bara-hänga-dag i stan tillsammans med min dotter, vilket alltid är uppskattat av båda parter. Vi ska även hinna med en middag hemma hos allra bästa vännerna, vilket även det är minst lika uppskattat om inte mer. 
Helgen då? Nej, den är inte tom den heller... Det blir marknadshelg i min uppväxtort denna helgen, något som barnen längtar efter hela året, och ja, jag tycker också att det är väldigt kul! Det ska även hinnas med ett kalas denna helgen, sambons mormor blir hela 80 år, och det ska så klart firas tillammans med tjocka släkten. God mat och tårta, vem tackar nej till det? Inte jag i alla fall! 
 
Ja, som ni ser så är jag inte helt ledig denna veckan heller, men det är å andra sidan enbart roliga saker i almanackan, så inte klagar jag gör det. Det är ju dock så klart en del måsten som ska hinnas med också, ni vet de där vardagssysslorna som man liksom bara inte kommer ifrån hur gärna man än vill ibland. Till den roligare kategorin av måsten hör ju dock så klart matlagning! Ja, i alla fall om ni frågar mig. Nu vet jag ju att långt ifrån alla håller med, men oavsett måste man ju ha mat på bordet, eller hur? Jo, precis.
Idag vill jag tipsa om en riktig snabbmiddag, som därmed dock varken gör avkall på smak eller ögongodis. Omelett! Låter det tråkigt? Jo, det gör det kanske om man bara säger omlett och får upp en enkel 'äggpannkaka' i sinnet, det köper jag. Fyller man dock omeletten med potatis, lök, sparris, persilja och kalkonbacon då varken låter eller ser det tråkigt ut längre vill jag lova! Så testa redan imorgon vetja! 
 

Bondomlett med sparris och bacon

 
4 portioner
 
  • 400 gram potatis
  • 1 liten gul lök
  • 1 knippe grön sparris
  • 140 gram kalkonbacon
  • 6 ägg
  • 1 dl mjölk
  • ca 1 tsk salt
  • ca 2 krm svartpeppar
  • 2-3 msk persilja
 
  1. Skala och skär potatisen i mindre bitar. Koka dem tills de är mjuka och låt sedan svalna något.
  2. Skala och skär löken i mindre bitar, och strimla baconet.
  3. Knäck bort den hårda biten längst ner på sparrisen och dela resten i mindre bitar.
  4. Bryn potatis, lök och sparris i några minuter. 
  5. Lägg sist i baconet.
  6. Vispa samman ägg, mjölk, salt, peppar och persilja.
  7. Häll äggstanningen över potatis- och baconröran.
  8. Rör långsamt tills omeletten börjar stanna.
 
Tips!
Gör en ugnsomelett och spendera ännu mindre tid med att passa maten. Lägg då över denstekta potatis- och baconröran i en mindre ugnsform och häll äggstanningen över. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter, tills omeletten stannat.