Powered by Jasper Roberts - Blog

Makaronipudding med korv och gremolata

 Hej och godkväll allesammans!

Onsdag redan och arbetsveckan är med andra ordi  full gång redan! Tiden flyger förbi mig verkligen! I helgen som gick var jag och barnen i Blekinge hos min mamma där vi gick på Holjemarknad och barnen köpte alldeles för mycket onödigt. Riktigt kul hade de dock och det är ju i alla lägen huvudsaken tänker jag. Vi passade även på att hälsa på mina älskade morföräldrar medan vi var där. Mormor bjöd på kokkaffe och hembakade biskvier, precis så där som det ska vara när man hälsar på mormor. 

I söndags var vi sedan nere utanför Karlskrona där vi gick på 80-års kalas hos sambons mormor som firade födelsedag tillsammans med nära och kära. Det bjöds på en massa gott kallskuret och en fantastiskt god hemgjord potatissallad bland annat. Ja, och sen blev det så klart födesedagstårta på det också.  Vi hade ingen dålig helg som ni hör, så man kan knappast vara något annat än nöjd med den. 

Denna veckan har som sagt flugit förbi mig i all hast hittills. Mycket spännande som händer på jobbet, så det håller mig sysselsatt. Imorgon ska jag till IKEA och shoppa nya kontorsmöbler, plus lite annat smått och gott tillsammans med en kollega, och det är verkligen inte fy skam att spendera sin arbetsdag på det viset om ni frågar mig. Innan jobbet blir det dock ett besök hos tandläkaren med min son. Han slog sönder en tand i vintras, och nu är det andra återbesket för tanden för att se hur den mår. Som tur väl är så har han inte ont av den, så det ska nog gå bra det med. Sen är det ju faktiskt redan fredag igen, och då vankas det fest hemma hos en av mina absolut favoritkollegor, och det ska bli jättekul! Ännu en helg att se fram emot med andra ord.

Innan vi kan ta helg är det ju dock i alla fall en vardag kvar som kräver vardagsmatsplanering. Japp, och vad kan passa bättre en trött torsdag som mogondagen än en gammal hederlig klassiker: makaronipuddingen. En pålitlig vardagsklassiker på matbordet som till allar störst del sköter sig själv i ugnen, vilket alltid är ett extra plus i kanten. Just denna har jag dessutom piffat upp ett par snäpp smakmässigt med en riktigt smaskig gremolata - vitlök, persilja och citron är en alldeles oslagbar smakkombination som lyxar till denna, annars ganska enkla, middag riktigt rejält. 

 

Makaronipudding med korv och gremolata 

 
  • 5 dl pasta
  • 400 gram krydd- eller grillkorv
  • 1 gul lök
  • 3 dl mjölk
  • 3 ägg
  • salt och peppar
  • gremolata
  • ca 2 dl riven ost
 
Gremolata:
  • ca 1,5 stjälk persilja
  • 2 vitlöksklyftor
  • Citronskal från 1 citron
  • ca 40 gram parmesanost
  • 2 msk olivolja
  1. Hacka persilja och vitlöken och blanda med rivet citronskal, riven parmesanost och olivolja till en gremolatapasta.
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen, gärna någon minut kortare. 
  2. Skala och hacka löken och slanta korven.
  3. Blanda samman korv, gremolata och pasta i en ugnssäker form.
  4. Vispa samman en äggstanning av mjölk och ägg. Krydda med salt och peppar.
  5. Häll äggstanningen över formen.
  6. Gratinera på 200 grader i ca 25-30 minuter, tills puddingen stannat och fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad eller kokta grönsaker.