Powered by Jasper Roberts - Blog

Polkagrischeesecake

Elliot 3 år!
 
Den tredje februari år 2009, strax efter midnatt blev jag mamma för allra första gången på Centrallassarettet i Växjö, och sedan dess är denna dagen en av de mest speciella för mig på hela året. Min älskade son fyller år, och just i år blir han alltså hela 7 år gammal! Min älskade lilla lintott som är lika fantastiskt klok som han är busig och stundtals trotsig. Min lille kille som älskar att bygga med lego och som säger att han vill bli byggare på Legoland när han blir vuxen, eller eventuellt racerförare. Min stora kille som ska börja första klass efter sommaren och som redan nu lärt sig läsa så det bara ryker om det. Mitt livs stolthet.
 
Grattis på din 7-års dag, min älskade unge! 
 
Just nu är han i skolan och firar sin födelsedag där tillsammans med sina förskoleklass-kompisar, och på söndag blir det barnkalas på Leos Lekland tillsammans med några utvlada kompisar helt efter den unge herrns egna önskemål. Idag, på självaste födelsedagen ska vi dock fira honom är hemma förstås. Vi ska fira honom med presenter och med prinsesstårta, som han själv bad om, och vi ska äta hans önskemiddag ikväll: hamburgare med bröd. Vi ska krama och pussa på honom allt vad vi bara kan, och förundras över hur stor han har blivit, hur snabbt det har gått. 
 
Förutom hamburgare och prinsesstårta så älskar min son polkagrisar! Ja, allt som smakar mint egentligen, men framför allt just polkagrisar. Så, vad kan passa bättre att bjuda er på idag när det är hans födelsedag än en cheesecake gjort på just polkagrisar?! En kall, svalkande efterrätt med precis den där lättasamma, uppfriskade minstsmaken som är så fantastiskt gott till eftermiddagskaffet. Ett perfekt alternativ till vanlig gräddtårta om man vill imponera på sina kalasgäster! 
 

Polkagrischeesecake


  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 200 gram naturell cream cheese
  • 3 dl vispgrädde
  • 4 dl polkagrisar
  • 200 gram digestivekex
  • 75 gram smält smör

 

  1. Dela äggen. Lägg äggulorna i en bunke och häll äggvitorna i en annan.
  2. Vispa samman socker, vaniljsocker och äggulor till en pösig smet.
  3. Tillsätt philadelphiaosten och rör till en jämn och fin smet.
  4. Vispa grädden i en egen bunke. Rör därefter ner den vispade grädden i färskostsmeten. 
  5. Vispa äggvitorna till ett fast skum och rör sedan försiktigt ner dem också i smeten.
  6. Lägg polkagrisarna i en fryspåse och banka lite lätt. Tillsätt sedan 3 dl av krosset i smeten.
  7. Krossa kexen fint och blanda dem med smöret. Tryck ut kexblandningen i botten på en springform.
  8. Häll i smeten i formen och toppa med resten av de krossade polkagrisarna.
  9. Ställ in i frysen i minst 4 h.
 
Ta ut cheesecaken ut frysen ca 20 minuter innan servering och sen är det bara att njuta i fulla drag!  
 
 
 
#1 - - Tilda Barkselius:

Gud så gott det lät!

#2 - - Malin:

Låter supergott! Den måste jag testa :)