Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 48

Hej och godkväll allesammans!
 
Hoppas ni haft en bra helg ännu så länge? Ja, och en bra vecka också för den delen så klart! Jag är tre-dagars ledig denna helgen, och inledde i fredags med att vara med min son hela dagen i skolan. Det var jättemysigt verkligen, och härligt att se vad han har för sig hela dagarna när jag är på jobbet. Vi hade svenska, matte och lite musik. De pratade om varför vi firar advent och vad ordet betyder. Vi hade gympa, och rast och jag var med honom och hans kompisar i matsalen och åt lunch tillsammans. Hans lärare berättade att han pratat hela veckan om hur han längtade till fredag när mamma skulle vara med i skolan. Det är sådant som värmer mammahjärtat lite så där extra mycket in vet. Min älskade unge! 
 
Idag tog vi världens längsta sovmorgon, följt av en massiv långfrukost med både äggröra och bacon på bordet, tillsammans med julskinka och senap till mackorna. Mums, mums, mums. Resten av dagen har vi spenderat hemma hos min fina vän Maria och hennes pojkar där vi fikade på nybakade bullar och sen hade pizza-lördag för hela slanten i soffan. Mys på hög nivå med andra ord! Det var alldeles för länge sedan vi hade en myshelg tillsammans med dem nu, så det var minst sagt på tiden. Nu ikväll? Ja, det har blivit mys i soffan här hemma också faktiskt. Lugnt och skönt, precis som jag vill ha det. Vi laddar lite inför imorgon så det blir en liten utflykt in till stan, men mer om det imorgon. 
 
Imorgon förresten, är det ju första advent redan! Ja, tidigt som tusan tycker jag, och det känns märkligt att ställa fram stakarna redan i november, men fram ska de i alla fall. Nej, jag har inte satt upp dem ännu faktiskt, för jag burkar aldrig ställa fram dem innan advent, utan det hör första advent till att plocka fram stjärnor och stakar och tända dem. Inte en endaste dag innan. Så, imorgon ska det bli av. Sen blir det så klart adventsfika också på det, men det är först imorgon som sagt.
 
Här och nu, idag, ska det bli veckomatsedel. Förra veckan fick ni ingen, och den efterfrågades, men denna veckan är den på plats här och nu i vanlig ordning. Från mig till er, med önskan om en fortsatt trevlig helg och en ännu trevligare kommande vecka. 
 

Matsedel vecka 48

 
Måndag - Linscurry med kokosmjölkVad sägs om att inleda veckan med en meatfree monday?! Jo, absolut! Har har ni en  fantastiskt smakrik och krämig linscurry! Linser som smaksätts med ingefära, kokosmjölk, curry och en touch av hetta blir en otroligt god middag som dessutom har en otroligt vacker färg.
 
Tisdag - Torsk i purjolökssåsTisdag = fiskdag!  Ni vet väl att man helst egentligen ska äta fisk minst tre gånger i veckan? Gör ni det? Idag tycker jag i alla fall att vi bjuder på en enkel vit fisk i en härligt krämig och god sås med smak av purjolök. Enkelt, gott och värmande. Jag säger som jag alltid säger: man behöver verkligen inte krångla till det för att kunna laga god mat! 
 
Onsdag - Köttfärssås med ärtor och böngroddarJag skulle gissa att det finns ungefär lika många recept på just köttfärssås som det finns människor på planeten, eller ungefär i alla fall. Alla har vi våra sätt att göra denna klassiker på och här kommer ett av mina. Jag har nämligen ett gäng olika köttfärssåser av olika karaktär som jag varierar mellan. Just detta är ett en av mina favoritversioner!
 
Torsdag - LCHF-biffar med krämig coleslawBiffar är ju en sådan maträtt som de flesta brukar tycka om, både stora som små. Biffar är perfekt vardagsmat, men kan likaväl passa lika bra till helgen, eller på kalasbuffén för den delen. Ja, men ni hör ju själva: det finns aldrig någon anledning till varför man inte ska servera en god och saftig biff på middagsbordet! Äter man inte LCHF så kan man givetvis servera ett gäng potatisar, eller potatismos, till biffarna men personligen tycker jag inte alls att det behövs om man serverar dem med en krämig och god coleslaw istället - vare sig man äter LCHF eller ej. 
 
Fredag - Tortillagratäng med kycklingTortillagratängen är ett mer än välbeprörecept här hemma, och faktiskt en av vardagsfavoriterna som passar både stora och små, och dessutom gäster! Ja,  den passa helt enkelt vid alla tillfällen, vardag som helg och är väldigt lättlagad. Ett par minuter vid skärbrädan och spisen och sen sköter resten sig självt! 
 
 
Lördag - Chorizoratatouille med stekt lax Idag tänkte jag bjuda er på en ratatouille med kryddig korv i! Klassisk ratatouille är alltid gott, och ett perfekt tillbehör till många rätter, men när man rör ner en härligt kryddig korv i den så blir den genast även högst fungerande som ensamrätt. Godast är dock att servera den tillsamman med en stor bit stekt lax som gör sig fantastiskt gott till de mjuka grönsakerna i kombination med chorizon.
 
Söndag - Baconlindad fläskfiléVi har ju söndagen, och med den andra advent, framför oss innan nästa vecka tar sin form, och visst vill vi ha en alldeles speciell och lyxig söndagsmiddag innan vi återgår till vardagsbestyren? Jag föreslår då fläskfilé! Fläskfilé känns för mig lite lyxigt och passar med andra ord ypperligt bra som helg- eller bjudmat! Linda dessutom in den i bacon och det finns lite kvar att önska!
 
Veckans söta - Saffransbiscotti: Adventstiden är här igen, med tända ljus och mysfika med nära och kära i det dova ljusets sken. Visst är det mysigt!? Ja! Imorgon är det Första Advent, och då tycker jag att saffran är något av en lag till kaffet! Så man inleder juletiden på rätt sätt. Så, vad sägs om att bjuda på dessa, gyllengula, biscotti till söndagskaffet? Spröda, gyllengula skorpor med smak av jul!