Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttfärssås med ärtor och böngroddar

Hej, hej!
 
Tänk att det är fredag redan! Hur hände det egentligen? Denna veckan har jag verkligen inte hängt med känner jag, den har passerat i riktig ilfart! Inte för att jag klagar över att det är helg igen dock. ;-)
 
Just nu sitter jag här mätt och belåten och väntar på att det ska ringa på dörren. Det är något som är fel med värmen i huset och vi har bott i något av en igloo i ett par dagar. Brrr!! Idag äntligen kommer det någon och ska kolla på det så nu hoppas jag att vi slipper ha vinter inne länge till.
 
Tillbaka till magen... Min son önskade spagetti och köttfärssås till lunch idag (inget ovanligt) så det lovade jag han att han skulle få. Jag skulle gissa att det finns ungefär lika många recept på just köttfärssås som det finns människor på planeten, eller ungefär i alla fall. Alla har vi våra sätt att göra denna klassiker på och här kommer ett av mina. Jag har nämligen ett gäng olika köttfärssåser av olika karaktär som jag varierar mellan. Just detta är ett en av mina favoritversioner! Tyvärr äter inte min sambo ärtor så jag gör den bara när han inte är hemma, men barnen och jag, vi älskar ärtor alla tre så idag blev detta lunchen.
 

Köttfärssås med ärtor och böngroddar

 
2 portioner
 
  • 250 gram nötfärs
  • 4 salladslökar, finhackade
  • 0,5 tsk mald ingefära
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 dl vatten
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 2 msk kinesisk soja
  • 2 dl gröna ärtor
  • 2 dl böngroddar
 
  1. Bryn färsen tillsammans med salladslöken (spara lite av löken till garnering). Smaksätt med ingefära, vitlök och soja.
  2. Tillsätt vatten och buljongtärning och låt koka ihop några minuter under lock.
  3. Red av till önskad tjocklek.
  4. Tillsätt ärtor och böngroddar och låt dem bli genomvarma.
  5. Servera tillsammans med pasta. Strö över resterande av den hackade salladslöken innan servering.
 
Jag älskar den färska milda smaken av salladslök, därför strör jag gärna lite över precis innan jag ska äta den. Vill man hellre ha i all löken i färsen så har man givetvis det. Som synes på bilden blandade jag heller inte ner böngroddarna i såsen denna gången, då min son inte är jätteförtjust i dem. Istället lade jag dem bara på min tallrik och blandade samman där, de blir ljumma av värmen från såsen ändå.
Som ni kanske ser har jag inte varken salt eller peppar i denna rätten (vilket aldrig händer i min matlagning annars), men det är för att jag tycker sältan i buljongen och sojan räcker mer än väl. Håller man inte med mig är det så klart givetvis bara att smaka av med salt och peppar. ;-)
 
Hur som helst så blir det en riktigt god sås i alla fall, med framträdande köttsmak, som jag verkligen rekomenderar er att prova!