Powered by Jasper Roberts - Blog

Torsk i purjolökssås

Hej mina vänner!
 
Jag är hemkommen från jobbet nu och ser fram emot en lugn fredagskväll framför en bra serie. Jag tänkte att jag skulle titta på Under The Dome, är det någon som sett den än? Jag hoppas på att den är bra i alla fall. 
 
Först ska det ju så klart bli ett litet middagstips, precis som sig bör!
Vad sägs exempelvis om fisk i en riktigt god sås till fredagsmiddag?
 

Torsk i purjolökssås

 
4 portioner
 
  • 500 gram torsk
  • 1 purjolök
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 1 msk pressad citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Ansa och skölj purjolöken. Skär den grovt. Fräs den sedan lite snabbt utan att den tar färg.
  2. Häll över grädden och smula ner buljongtärningen, och låt puttra i några minuter.
  3. Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
  4. Lägg fisken i en ugnssäker form, salta och peppra. Häll såsen över fisken.
  5. Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 20-25 minuter tills fisken är klar och såsen fått lite färg.
 
Servera gärna med kokt potatis, lite goda bönor och gärna några citronklyftor vid sidan om.
 
 
Ha nu en riktigt fin fredagskväll min underbara läsare!