Powered by Jasper Roberts - Blog

Ratatouille och färsspett med chili

Hej och godkväll!
 
Var ska jag börja idag...?
Jag fick världens mest fantastiska nyheter på jobbet idag, och jag är så olidligt glad verkligen! Jag ska få en ny position på jobbet som jag minst sagt ser fram emot ska ni veta! Mer om det senare, då det inte är riktigt officiellt ännu, men oj - jag kunde inte varit gladare!!
 
Min dotter har även hon haft en stor dag då hon helt plötsligt bestämde sig för att börja potträna, på eget bevåg. 2,5 år gammal är hon och hon har varit lika solt över sig själv som jag är över henne, när hon sprungit runt här hemma i sina allra första små trosor. Jag hade dock inte planerat detta, så imorgon måste vi åka på trosshopping för vi hade bara något enstaka par. Tur jag är ledig hela dagen imorgon så jag kan ta med barnen på en liten shopping/lekplats-runda.
 
Nu är ju detta trots allt en matblogg, så nog om jobb och toabesök för denna gången. ;-)
 
Vi har ganska nyligen smält middagsmaten här hemma. Idag blev det en riktig gammal goding, nämligen ratatouille! Längesedan, mycket längesedan, jag åt det så det var verkligen hög tid nu. Zucchini är ju, som jag nämnt innan, min absoluta favoritgrönsak så det är kanske inte konstigt att jag är väldigt förtjust i ratatouille också.
 
Det bästa med grönsaksgrytan är att man kan äta den som den är - en vegetarisk rätt i sig - eller servera den som tillbehör till... Ja, den passar till det mesta faktiskt! Det är speciellt gott till kött och kyckling. Idag serverade jag den tillsammans med färsspett med smak av chili och vitlök - Mums! 
 

Ratatouille

 
4 portioner
 
  • 1 rödlök
  • ca 200 gram zucchini
  • 1 gul paprika
  • 1 röd paprika
  • 500 gram finkrossade tomater (gärna med smak av vitlök)
  • ca 0,5 tsk oregano
  • ca 0,5 tsk timjan
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • salt 
 
  1. Grovhacka löken och paprikorna. Skiva zucchinin. 
  2. Fräs alla grönsakerna tillsammans i en stor gryta (gärna stekgryta) så det får fin färg.
  3. Häll över de krossade tomaterna och låt småputtra ihop i ca 10 minuter.
  4. Smaka av med oregano, timjan, rödvinsvinäger och salt. 
 
 
Tips!
Byt ut rödvinsvinägern mot rött vin, eller rött matlagningsvin, om du har det hemma.