Powered by Jasper Roberts - Blog

Chorizoratatouille

Hej, och trevlig söndag till er alla!
 
Jag är nu äntligen hemma igen efter mer än 24 timmar i sträck spenderade på jobbet. Ja, det är väldigt länge, men det betyder också att nu är jobbhelgen avklarad för denna gången, och jag får spendera resten av denna söndagen hemma med mina små! Pappan i familjen är iväg igen, så det är jag och barnen för hela slanten tills imorgon, så vi tar en lugn hemmadag utan en massa måsten tänkte vi. 
 
Ska vi förresten nämna det där vita också som alla verkar så himla lyckliga över? Ja, alltså, ni vet... vädret. Helst vill jag inte ens ta ordet i min mun, men ni vet, snön... Ni som följt mig ett tag vet att när alla andra (nästan) hurrar över det första snöfallet för säsongen så vill jag helst gråta och gömma mig under täcker tills almanackan visar 'april' igen. Detta året är så klart inget undantag. Jag tänker därför inte nämna det mer än så här, utan istället återgå till att undvika att titta ut genom fönstret och låtsas som den inte finns. Så. 
 
Istället kan vi ju prata om något mycket roligare, nämligen mat! Matnörd som jag är, så är det alltid roligt att prata om mat tycker jag, eller bak. Har ni tänkt på att det bara är en vecka kvar till första advent idag? Dags att börja planera fikorna framöver med andra ord, och ni hittar massor med julinspirerade tips i min jul-kategori, både mat och bak förstås. Är ni mer intresserade av just bakverken så här i adventstider så hittar ni tips på både Luciafika och fikabuffé till julbordet också förstås! Ni hittar alla klassika julsmaker i bakverken - saffran, pepparkakskryddor och kardemumma - botanisera runt vetja, kanske hittar ni något ni blir sugna på att baka innan nästa söndag? 
 
Här och nu ska det dock givetvis bli söndagsmiddag först och främst! Idag tänkte jag bjuda er på en ratatouille med kryddig korv i! Klassisk ratatouille är alltid gott, och ett perfekt tillbehör till många rätter, men när man rör ner en härligt kryddig korv i den så blir den genast även högst fungerande som ensamrätt. Godast är dock att servera den tillsamman med en stor bit stekt lax som gör sig fantastiskt gott till de mjuka grönsakerna i kombination med chorizon.
 
Smaklig måltid, och en fortsatt trevlig söndag!
  

Chorizoratatouille

 
4 portioner
 
  • 300 gram chorizo
  • 1 rödlök
  • 1 zucchini
  • 1 aubergine
  • 1 paprika
  • ca 2 tsk timjan
  • ca 2 tsk rosmarin
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 gram krossade tomater
  • 0,5 dl vatten
  • salt och svartpeppar
 
  1. Tärna lök, zucchini, aubergine, paprika och chorizo.
  2. Stek alla grönsakerna i en stekgryta tillsamman med chorizon.
  3. Riv ner vitlöksklyftorna och krydda med timjan, rosmarin, salt och peppar.
  4. Häll över de krossade tomaterna och vattnet.
  5. Koka upp och låta puttra samman i ca 10 minuter.
  6. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.
 
Servera exempelvis tillsammmans med en bit laxfilé som passar ypperligt till ratatouillen. 
 
 
Tips!
Chorizoratatouillen går alldeles utmärkt att äta "bara" som den är, utan lax eller andra tillbehör. Jag rekommenderar dock att man då använder 500-600 gram chorizo istället.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook