Powered by Jasper Roberts - Blog

LCHF-biffar med coleslaw

Hej mina vänner, godmorgon!
 
Ja, idag känns det mer naturligt att säga godmorgon i alla fall än vad det gjorde igår när jag var uppe innan ottan så att säga! Jag och några kollegor var ju på utbildning i kost och hälsa i Linköping igår och det var en lång dag. Har ni någon gång varit med om den där känslan när allt alla säger låter roligt, och hela tillvaron liksom blir en slags fnissfest för att man trött? Ja, men ungefär det var jag i ett nötskal på tågresan på vägen tillbaka till Växjö sen igår kväll. Det var inte överdrivet många knop som gällde när jag väl klev in genom dörren hemma sen kan jag avslöja.
 
Nu har jag dock fått sova några timmar och är redo att ta nya tag för dagen. Torsdag redan... Jag vet ärligt talat inte riktigt var denna veckan tagit vägen!? Var det inte söndag typ igår? Jag hänger verkligen inte med känner jag! Vilken dag som helst står det julafton i almanackan ska ni se... Yikes!
Nåväl, en dag i taget antar jag, så torsdag it is, först och främst. Vad händer en torsdag som denna då? Idag blir det lättsamt så det förslår vill jag be att få berätta. Det blir shopping, det blir fika och det blir häng med världens bästa Maria - en alldeles fantastiskt härlig torsdagseftermiddag med andra ord! När det kommer till shoppingen så är jag framför allt på presentjakt gånger två. Jag är ute efter en present till en viss liten herre som nyss fyllt 4, Marias yngsta son, och sen är jag ute efter en present till min kusin som fyllde 23 i början på veckan. Hem till henne ska vi på kalas imorgon eftermiddag, så nu måste jag hitta en bra present... Frågan är bara vad? 
 
Er tänkte jag i alla fall bjuda på lite biffar idag! LCHF-vänliga sådana närmare bestämt. Äter man inte LCHF så kan man givetvis servera ett gäng potatisar, eller potatismos, till biffarna men personligen tycker jag inte alls att det behövs om man serverar dem med en krämig och god coleslaw istället - vare sig man äter LCHF eller ej. Som med allt annat i matväg är det ju så klart dock upp till personligt tycke och smak.
Biffarna är ju dock en sådan maträtt som de flesta brukar tycka om, både stora som små. Biffar är perfekt vardagsmat, men kan likaväl passa lika bra till helgen, eller på kalasbuffén för den delen. Ja, men ni hör ju själva: det finns aldrig någon anledning till varför man inte ska servera en god och saftig biff på middagsbordet! 
 

LCHF-biffar med coleslaw


4 portioner
 
LCHF-biffar:
  • 500 gram blandfärs
  • 1 gul lök
  • 1-2 vitlöksklyftor (efter smak)
  • 1 dl majonnäs
  • salt och svartpeppar
 
  1. Hacka löken och vitlöken fint, eller riv dem.
  2. Blanda färsen med lök, vitlök och majonnäs.
  3. Krydda med salt och peppar.
  4. Forma 8 stycken biffar av färssmeten.
  5. Bryn biffarna tills de är genomstekta, ca 5 minuter på varje sida.
 
 
LCHF-coleslaw:
  • 0,5 vitkålshuvud (eller 1 helt litet)
  • 1 rödlök
  • 1 påse färsk bladspenat
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 dl majonnäs
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • 2 msk dijonsenap
  • salt och svartpeppar
 
  1. Strimla vitkålen och rödlöken.
  2. Blanda samman majonnäs, creme fraiche, vinäger och senap.
  3. Smaka av med salt och peppar.
  4. Vänd ner vitlåk, rödlök och spenat i majonnäsblandningen.
  5. Rör om väl och smaka eventuellt av med mer salt och peppar.
 
Servera biffarna tillsammans med coleslawen.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook