Powered by Jasper Roberts - Blog

7 vegetariska middagar att njuta av hela veckan

Hej allesammans!
 
Trevlig söndag på er! Hoppas ni haft en bra helg ännu så länge? Helgen är ju förstås inte över än dock, nej, ännu har vi några timmar kvar att njuta av innan måndagen och vardagen tar sin start igen. Själv har jag haft en mycket händelserik och riktigt trevlig helg verkligen, och den ska jag absolut berätta mer om vid ett senare tillfälle. Just här och nu tänkte jag dock prata om något helt annat, nämligen vegetarisk mat...
 
På onsdag nästa vecka, den 1 februari, är det Vegetariska Dagen 2017.
 
Äter ni mycket vegetarisk mat där hemma? Jag ska erkänna att vi varit ganska så dåliga på det i mitt hus förr, men vi har blivit mycket bättre på det under det sista halvåret. Jag försöker servera en vegetarisk måltid en gång i veckan numera, och det brukar funka ganska bra. Mina familjemedlemmar har dock varit, och är fortfarande ganska skeptiskt inställda till bristen av kött på tallriken, och framför allt då min 8-åriga son. Låter man dock bli att nämna ordet 'vegetarisk' så går det oftast mycket bättre! Varför är det så?
 
Kanske är det så att själva ordet är lite stigmtiskt för många där ute? Kanske förknippar man ordet vegetarisk med något negativt, eller helt enkelt tråkigt? Kan det vara så? Vad säger ni? Hur ser ni på vegetariska middagar?
 
Det är ju dock verkligen inget fel med att äta vegetariskt någon gång i veckan även om man inte är vegetarian. Numera har de till och med vegetarisk mat i skolorna härikring en gång i veckan, och det tycker jag är jättebra för barnen. Om inget annat så för naturen och djurens skull.
Vet ni vad dessutom? Vegetarisk mat behöver verkligen inte alls vara varken tråkig eller mindre smakrik på något sätt! Nej, den kan vara minst lika god, lättlagad och färgglad som vilken annan kötträtt som helst. Det gäller bara att ha lite fantasti i köket! Det är ju dock inte alltid kanske helt lätt med den där fantasin, speciellt inte om man inte är van vid att laga vegetariskt. Därför tänkte jag att jag kunde ge er lite hjälp på traven! Lite inspiration är ju aldrig fel, så här kommer några förslag för er att testa i köket inför nästa vecka, eller vilken dag som helst helt enkelt.
 
Smaklig vegetarisk spis mina vänner!
 

7 vegetariska middagar att njuta av hela veckan


 
Måndag - Linscurry med kokosmjölk: En fantastiskt smakrik och krämig linscurry som inte bara är god, utan har en härligt limegrön färg dessutom! Linser som smaksätts med ingefära, kokosmjölk, curry och en touch av hetta blir en otroligt god middag att ställa fram på bordet och för familjen att samlas kring. Servera gärna som den är, eller med lite ris för en extra matig currytallrik. 
 
 
Tisdag - Svamprisotto: Risotto är ju helt enkelt aldrig fel, eller vad säger ni? Nej, men precis, så varför inte servera en lättlagad och krämig svamprisotto till lunch exmeplevis? Självklart kan man använda vilken svampsort man vill, ta den du tycker bäst om, eller varför inte blanda lite? En tallrik svamprisotto får allas magar att hurra lite extra helt enkelt.
 
 
Onsdag - Spenat- och fetaostfylld omelettrulle: Har ni testat omelettrulle någon gång? Inte? Ja, men då är det definitivt hög tid nu om man säger så! Den är barnsligt lätt att tillaga och är dessutom färdig på ett litet kick vilket alltid är en fördel när det kommer till vardagsmat! Med en härligt grön och krämig fyllning på speatstuvning och fetaost blir den dessutom en riktigt fröjd för smaklökarna. 
 
 
Torsdag - Morots- och linssoppa: Soppa ska man verkligen aldrig underskatta mina vänner! Det är lättlagat, man kan slänga ner lite vad som helst i den, det går snabbt att tillgaga och framför allt så är det alltid gott! En av mina absoluta favoritsoppor är denna vegetariska morots- och linssoppa med smak av ingefära, citron och vitlök. Ljuvligt god vill jag lova, och som om inte det vore nog har den en fantastiskt fin orange färg - vem älskar inte färgglad mat!?
 
 
Fredag - Quinoa- och böngryta: Vegetarisk fredagstacos? Går det? Ja, givetvis! Det inte bara går, utan det går alldeles ypperligt bra. Vad sägs om en värmande vegetarisk gryta som passar ypperligt till tacofredag . Den är dessutom smaksatt med hemmagjord tacokrydda, så passa på att testa! Servera den tillsammans med ett gäng tortillachips och du har middag och fredagsmys i ett!
 
 
Lördag - Tomat- och ostpaj: En paj är ju något som oftast går hem i de flesta hushll, och det är ju dessutom den perfekta buffématen när man ska ha kalas eller bjudning av annat slag. Denna vegetariska tomat- och ostpajen funkar mer än finfint som ensamrätt både till lunch eller middag, eller som del av just ett buffébord. 
 
 
Söndag - Grönsakslasagne: Lasagne tillhör en av favoriträtterna för många familjer, för stora som små medlemmar, och min är inget undantag. Även om en klassisk lasagne sällan går av för hackor, så kan man ju variera lasagne nästan hur mycket som helst! Förutom att man kan variera fyllningen med diverse olika "kött"-ingredienser så kan man ju likväl göra en helt vegetarisk lasagne också. Fylld till bredden med god tomatsås och grönsaker. Detta är en lasagne som är så god, att jag lovar att det är ingen som saknar köttet!