Powered by Jasper Roberts - Blog

Spenat- och fetaostfylld omelettrulle

Godkväll alla fina!
 
Just nu sitter jag mest här och längtar efter min säng... Jag har jobbat hela långa dagen och det har varit full rulle, så jag är ganska slut nu om man säger så. Det har dock varit en bra dag på jobbet med härliga kollegor, och det är jag tacksam för!
 
Jag ska jobba hela dagen imorgon också, det är verkligen häg tid att jag går och lägger mig snart, och det ska jag också göra! Först tänkte jag bara tipsa om ännu en fyllning till min goda omelettrulle! En omelettrulle kan man ju fylla med precis vad som helst faktiskt, och här är en helt vegetarisk variant!
 

Spenat- och fetaostfylld omelettrulle

 
4-6 personer
 
Omelettrulle:
 
  • 3 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 1,5 dl matlagningsgrädde
  • 2,5 dl mjölk
 
  1. Blanda samman alla ingredienser.
  2. Klä en ugnsplåt med bakplåtspapper och häll smeten i plåten. 
  3. Grädda pannkakan på 225 grader i ca 15 minuter.
  4. Stjälp upp pannkakan på bakplåtspapper och låt kallna.
 
 


Spenat- och fetaostfyllning:
  • 400 gram fryst bladspenat
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl mjölk
  • 200 gram fetaost
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • salt och peppar
 
  1. Koka upp creme fraiche och mjölk tillsammans med spenaten. 
  2. Smula ner buljongtärningarna och låt puttra samman i ca 5 minuter. 
  3. Smaka av med salt och peppar och red eventuellt av.
  4. Rör ner fetaosten i spenaten.
  5. Bred ut röran på omeletten och rulla ihop till en rulle.
 
Servera tillsammans med en god sallad.