Powered by Jasper Roberts - Blog

Svamprisotto

 Hej hej!
 
Lördag lunch... Ja, ok, kanske snarare efteriddag, snart i alla fall. Jag är hursom numera hemma igen efter ett dygn på jobbet. Idag känner jag mig snäppet piggare, men det är verkligen marginellt. Förkylning från hel*etet och en feber som vägrar släppa taget om mig. Ni vet, den där känslan av att helst bara vilja gräva ner sig under en sten tills det är över? Ja, ungefär så. 
Här hemma är det dock full fart som vanligt, och den där nedgrävningen är alltså inget alternativ denna gången heller.. Sambon är iväg hela dagen, vi möttes knappt i dörren imorse när jag kom hem. Han stod med skorna på när jag öppnade ytterdörren, och sen försvann han iväg till sin syster. Så, jag och barnen har med andra ord en dag för oss själva, och vi har precis intagit dagens lunch. Vi passade på att äta vegetariskt idag när vi inte har den  köttkrävande pappan hemma. Quinoa- och böngryta närmare bestämt, och det satt minst sagt fint och värmande i magen. Nu står barnen här bredvid och väntar på att mamman ska stänger ner datorn så vi kan köra till affären och inhandla veckans lördagsgodis. Något otåliga med andra ord...
 
Här på bloggen är det ju i alla fall TEMA: VIKTVÄKTARNA hela veckan lång, sjukdom eller ej! Detta eftersom jag har en hel del följare som följer det programmet. Vad innebär då detta? Jo, ProPoints-beräknade recept av diverse slag som passar både de som faktiskt viktväktar, men även alla andra som inte gör det. God och lättlagad mat som passar alla med andra ord, men som är pp-beräknade. Frukost, lunch, middag, mellanmål och dessutom någon liten dessert. Ja, denna temaveckan bjuder jag på lite gott och blandat helt enkelt för dagens alla måltider. I samband med denna temaveckan har jag dessutom lagt till en ny kategori här på bloggen: Pro Points-beräknat, där ni kan hitta alla Viktväktar-beräknade recept samlade på ett ställe. 
 
Idag kommer ett ypperligt vegetariskt lunch- eller middagstips. Ja, jag blev lite inspirerad av min vegetariska lunch idag, så jag tänkte att vi kör en helt vegetarisk lördag även på bloggen! Äter ni mycket vegetariskt hemma redan kanske? Inte? Ja, men då kommer här ett litet tips på en lättlagad och krämig svamprisotto - varför inte till morgondagens lunch exmeplevis? Självklart kan man använda vilken svampsort man vill, ta den du tycker bäst om, eller varför inte blanda lite? En tallrik svamprisotto får man för 5 pp.

Svamprisotto


4 portioner
5 Pro Points/portion
 
  • 300 g Champinjoner, eller kantareller   
  •  2 tsk Olja   
  •  2 dl Ris okokt, avorio   
  •  4 dl Grönsaksbuljong   
  •  1 dl Ost riven 17%, gärna med starkare smak   
 
  1. Borsta svampen och dela den i bitar.
  2. Fräs svampen i oljan i en gryta.
  3. Blanda i riset och fräs ytterligare några minuter under omrörning.
  4. Koka buljong och tillsätt någon dl i taget och rör om.
  5. Låt koka i ca 20 min.
  6. Rör i osten och låt den smälta.
  7. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera risotton som den är, kanske tillsammans med ett knäckebröd eller två. Glöm då bara inte att lägga till pp för knäckebröden.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook