Powered by Jasper Roberts - Blog

Quinoa- och böngryta

Hej...
 
...den snöiga fredag. Ja, vad ska jag säga... Ni som följt mig länge eller känner mig vet mycket väl att just denna dagen är en av de minst efterlängtade dagarna på året i min bok. Varför? Jo, för att den första snön har fallit. Nej, jag tillhör inte skaran av människor som jublar över att snön kommer, utan önskar tvärtom att jag kunde förvandla mig till en björn så jag fick sova bort vintern. Barnen väckte mig imorgon med ett glädjetjut över det tunna vita täcke de såg utanför fönstret. Själv ville jag mest dra täcket över huvudet och tvinga april att komma redan imorgon. Kyla och mörker kan jag stå ut med, men den där snön... Bespara mig!! 
 
Det är ju väldigt lite jag kan göra åt vädret dock, förutom att beklaga mig över det, så vi pratar om något annat så länge. Jag och barnen har höstlov denna veckan, vilket innebär att vi sovit så länge vi bara förmått och sen bara tagit det lugnt och myst tillsammans. I onsdags packade vi in oss i bilen och körde ner till Blekinge, och hem till min mamma. Vi var och hälsade på hemma hos mina morföräldrar och bjöd dem på fika: jag tog med mig en moccacheesecake ner till dem som de uppskattade mycket.
Vi sov över hos mamma till igår då vi umgicks med mina kusiner och barnen fick äntligen leka lite med sin lilla nästkusin igen, det var alldeles för länge sedan sist! Nu är vi hemma igen, och idag ska jag in till jobbet en snabbis på eftermiddagen för lite utbildning. Barnen ska få hälsa på sin pappa på jobbet medan jag fortbildar mig, och sen blir det fredagsmys för hela slanten här hemma sen. Dessutom har jag en ledig helg framför mig, så ja, ni kan ju kanske tänka er att jag är ganska nöjd över det, haha. Speciellt med tanke på att det denna helgen vankas äventyr, men mer om det vid ett senare tillfälle. 
 
I dessa tider, speciellt nu när snön faller, behöver man ha lite värmande mat på middagsbordet om kvällarna, eller vad säger ni? Jo, men precis, och fredagar = tacodagar dessutom sägs det. Så varför inte göra en liten tacovariant denna snöiga fredag? En värmande vegetarisk gryta som passar ypperligt till tacofredag vill jag lova! I denna har jag dessutom gjort min egen tacokrydda, så passa på att testa! Servera den tillsammans med ett gäng tortillachips och du har middag och fredagsmys i ett!
 
En riktigt trevlig helg önskar jag er alla! 
 

Quinoa- och böngryta


4 portioner
 
Tacokrydda:
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk chilipulver
  • 0,5 tsk spispkummin
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk oregano
 
  1. Rör samman alla kryddorna och förvara i en burk med lock.
 
Tips!
Gör dubbel, eller tredubbel sats. Spara till en annan gång. 
 
 
 
4 portioner

Tacogryta:
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 400 gram krossade tomater
  • 2 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2 dl quinoa
  • 1 röd paprika
  • 0,5-1 röd chilifrukt (efter smak)
  • 1 dl majs
  • 1 förpackning svarta bönor
  • 4 portioner tacokrydda (se recept ovan)
 
  1. Skala och finhacka löken och vitlöken. 
  2. Lägg lök och vitlök i en stekgryta och häll över de krossade tomaterna,vattnet och quinoan.
  3. Smula ner buljongtärningen.
  4. Koka upp och låt puttra samman i ca 10 minuter.
  5. Finhacka paprikan och chilin och tillsätt i grytan tillsammans med tacokryddan. 
  6. Tillsätt majs och avrunna bönor och låt sedan puttra i ytterligare några minuter, så allt blir varmt och quinoan blir genomkokt.
 
Servera direkt tillsammans med en klick gräddfil och ett stort gäng tortillachips.