Powered by Jasper Roberts - Blog

Midsommarmeny 2015

Godmorgon, godmorgon mina fina läsare!
 
Idag var jag och barnen uppe tidigt trots att vi faktiskt är lediga idag... Ni som följt bloggen ett tag vet jag inte "offrar" en sovmorgon frivilligt om det inte är något väldigt speciellt, och ni har alldeles rätt! Idag har jag dock något speciellt på gång som fick mig att frivilligt ställa väckarklockan en ledig morgon - frukostbjudning!
Jag och barnen ska hem till en före detta kollega och vän till mig, Linda, och hennes dotter Maja där vi ska äta frukost tillsammans! Vi har länge försökt få till en fika, men med krockade scheman är det inte helt lätt, så vi kör en frukost istället, och det är ju minst lika mysigt det! Så, vi ska strax bege oss av till dukat frukostbord och en trevlig torsdagsförmiddag! 
Som om inte det vore nog är vi dessutom bjudna på grillkväll hemma hos min vän Maria och hennes familj ikväll! Ja, som ni hör så kommer jag bli riktigt bortskämd idag - får alla målen serverade - det är verkligen inte fy skam vill jag lova! Precis en sådan där dag som jag älskar helt enkelt!
 
Emellan mina bjudningar ska jag dock hinna jobba ett par timmar också... Eller ja, jobba och jobba... Jag ska inom jobbet några timmar och baka tårta! Det är ju midsommarafton imorgon och jag har lovat att baka midsommartårta för ca 20 personer - till alla som ska fira midsommarafton på jobbet på fredag. 
 
Hur firar ni midsommar i år? Blir det en traditionell matjesill-nypotatis-gräddfil-gräslöksmiddag? Eller är ni kanske sugna på något lite annorlunda i år? Ja, alltså inte för annorlunda, för de är ju trots allt midsommar, men vad sägs om en tre-rättersmidsommar i år? Så klart en tre-rätters med TEMA: MIDSOMMAR, vilket innebär traditonella svenska midsommarsmaker, men i en lite annan tappning än den traditionella. Vågar du duka upp ett lite annorlunda midsommarbord 2015?
 
 

Midsommarmeny 2015

 
 
 
Förrätt: MatjesillsröraMatjesill hör ju verkligen svensk midsommar till, och är ju faktiskt ett måste någon gång under midsommarafton, eller vad säger ni? Här är en matjesillsröra som passar perfekt som förrätt! Matjesill med en liten twist. 
 
Middag: BBQ-glaserade revben och krämig potatisgratäng: Hur ska den perfekta köttbiten på midsommaraftons grilltallrik se ut? Ja, det där är ju så klart en smaksak helt och hållet, men något som hamnar högt på min lista är en riktigt kladdig yta fullpackad med smak och så klart en saftig köttbit. Revben är något jag älskar att grilla, men givetvis kan man använda denna glazen till vilket fläskkött man helt enkelt tycker bäst om! Servera den sedan dessutom med en perfekt krämig potatisgratäng och matlyckan är total! 
 
Efterrätt: JordgubbscheesecakeVad ska man äta på midsommar om inte jordgubbar?! Nej, det finns faktiskt inga alternativ på midsommar om ni frågar mig - jordgubbarna är ett obligatoriskt inslag, annars är det helt enkelt inte midsommar! En riktig klassiker är ju jordgubbstårtan så klart, men ibland vill man ju dock ha lite variation, och kanske prova något nytt, utan att för den sakens skull göra avkall på de obligatoriska jordgubbarna så klart! Så, vad sägs om att testa en jordgubbscheesecake i år!? Givetvis är den gjord på färska jordgubbar och serveras med desamma - precis som sig bör på en svensk midsommarafton! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook