Powered by Jasper Roberts - Blog

Matjesillsröra

Hej alla fina läsare!
 
Nu är min första jobbdag över efter min två veckors ledighet - eller ja, jag slutade iofs för några timmar sedan, men i alla fall. Det var roligt att börja jobba igen, även om det varit skönt att vara ledig också, och speciellt kul var det så klart att träffa kollegorna igen. Jag har verkligen världens bästa arbetskamrater och det är tack vare dem att jag trivs så bra på mitt jobb som jag gör. Ja, alltså, jag älskar ju att laga mat och baka också, men utan härliga kollegor spelar det ingen roll hur bra jobb man har ju! 
 
Jag och barnen väntar just på att pappan i familjen ska komma hem, och sen ska vi äta middag. På barnens begäran blir det kyckling även idag - jag tror aldrig att de lessnar på kyckling? Tur att man kan tillaga den där pippin på så många olika sätt! 
 
Nåväl, denna veckan är det ju midsommarveckan och då måste vi ju så klart ha lite tips på god midsommarmat, eller hur!? Midsommar till ära har jag idag skapat en ny kategori här på bloggen: 
 
Förhoppningsvis kommer det underlätta för er när ni letar efter inspiration till midsommar. Där ligger redan rätt så några recept sen förra året, och under denna veckan kommer det givetvis dyka upp nya! Håll utkik under veckan med andra ord.
Här och nu tänkte jag att jag skulle passa på att göra ett tillägg till just midsommarkategorin - ett recepttips från ICA. Matjesill hör ju verkligen svensk midsommar till, och är ju faktiskt ett måste någon gång under midsommarafton, eller vad säger ni? Här är en matjesillsröra som passar perfekt på midsommarbuffén!
 

Matjesillsröra

 
 
8-10 personer på en buffé
 
  • 1 dl kesella (eller creme fraiche)
  • 2 msk lättmajonnäs
  • 400 gram matjesill
  • 0,5 rödlök
  • 0,5 dl kaviar
  • 1 dl dill
  • 2 ägg
  • nymalen svartpeppar
 
 
  1. Hårdkoka äggen och låt dem svalna. Skala och finhacka dem.
  2. Blanda samman kesella (eller creme fraiche), majonnäs, kaviar och dill.
  3. Låt sillen rinna av och finhacka sedan sillen och rödlöken.
  4. Rör ner ägg, rödlök och sill i kesellablandningen.
  5. Smaksätt med lite nymalen svartpeppar.
 
Servera tillsammans med knäckebröd eller skivad kavring på midsommarbuffén.
 
 
Tips!
Givetvis passar röran lika bra året runt, på en skiva knäckebröd till mellanmål, eller varför inte frukost?! Byt ut matjesillen mot exempelvis löksill, eller vilken sill man nu må vara sugen på. 

#1 - - Nethan:

Kaviar... Är det typ "Kalles" du menar då el? :)

Svar: Ja precis! :-)
Jessica Fransson