Powered by Jasper Roberts - Blog

Jordgubbstårta - Gräddtårta med jordgubbar

Glad Midsommar!
 
Fredag och Midsommarafton idag - nu är sommaren verkligen officiellt här! Matjesill, nypotatis, gräddfil, gräslök och jordgubbar... Ja, nu pratar vi svensk midsommartradition på hög nivå! 
När jag var liten firade vi alltid midsommar i mina morföräldrars sommarstuga i Skåne tillsammans med hela tjocka släkten. Faktum är att några av mina allra käraste barndomsminnen är från den där stugan som jag älskade att vara i på sommaren tillsammans med min älskade mormor och morfar, och ofta även med min ett år yngre kusin. Det var sommar det! På Midsommar brukade vi samlas alla och äta matjesill och nypotatis till lunch och sen grillade vi alltid tillsammans på kvällen. Båda mina mostrar och båda mina morbröder med sina familjer, och så klart min egen mamma och lillebror och så mina morföräldrar. Ja, midsommar var vekligen en familjehelg, och jag älskade det!
Numera firar de flesta i mina familj midsommar på varsitt håll, det blir ju klart så över tiden av förståliga skäl, men det är verkligen fina minnen som jag har kvar i alla fall. 
 
Just denna midsommar blir ingen familjehögtid eftersom jag ska spendera större delen av dagen på jobbet och göra midsommar för våra kunder där. Ikväl blir det dock lugnt midsommarfirande här hemma med min lilla familj, och vi ska så klart hålla på den mest heliga av midsommartraditioner efter maten ikväll. Vad pratar jag om? Jo, men jordgubbstårtan så klart! Ingen midsommar utan jordgubbstårta!
 

Jordgubbstårta

 
När man bakar en tårtbotten enligt "lika delar" börjar man med att ta fram tre lika stora glas. I det första glaset knäcker man ner sina ägg, och sen fortsätter man att hälla i socker ochmjöl i det två andra glasen. Mängden socker/mjöl/ägg ska vara lika hög i alla tre glas när du ställer dem bredvid varandra. Jag brukar baka i en springform på ca 25 cm och använder till den 6 ägg. Har man en mindre form tar man färre ägg, och tvärtom. 
 

  • Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
  • Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
  • Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
  • Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg
 
 
När man mätt upp glasen så det är lika mycket i dem så blandar man i bakpulveri mjölet. Mängden beror på hur mycket av de andra ingredienserna man har. Jag brukar således ha i 1,5 tsk bakpulver i när jag baka i min form. 

  • 2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
  • 4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
  • 6 ägg behöver 2 tsk bakpulver
 
Sedan är det dags att röra ihop en tårtbotten.
 
  1. Vispa samman ägg och socker så det blir vitt och pösigt (det tar en stund).
  2. Blanda sedan ner mjölblandningen - rör försiktigt ner det tills alls blandats till en slät smet.
  3. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen. 
 
Gräddningstiden varierar beroende på hur många ägg man har i sin smet. Jag brukar köra mina bottnar i ca 30-35 minuter då jag kör  i min 25 cm springform. Man får känna efter med en sticka i mitten på kakan när den är färdg. OBS! Det är dock väldigt viktigt att man inte öppnar luckan innan de första 20 minuterna då kakan lätt kan sjunka ihop om man gör det. 

  • 2 ägg- grädda ca 20 minuter
  • 3-4 ägg- grädda ca 25-30 minuter
  • 5-6 ägg- grädda ca 35-40

Låt kakan svalna i formen innan du lossar ringen. Sen är det bara att bygga tårta! 
 
 
När det kommer till fyllningen är enklast alltid godast tycker jag! Ska det dessutom vara en klassisk jordgubbstårta, så ska det vara klassiska fyllningar. 
 
  • Fyllning, lager 1: Vaniljkräm - marsansås för snabbast och enklast resultat, eller hemmagjord om man har lite mer tid och ork att lägga på krämen. Det är faktiskt lika gott vilket som! 
 
  • Fyllning, lager 2: Jordgubbsgrädde - vispa grädde och färska, mosade jordgubbar eller jordgubbssylt efter smak!

  • Dekorera med färska jordgubbar, spritsad grädde och eventuellt lite godis på och runt tårtan. 
 
 
Jag hoppas att ni alla får en riktigt fantstiskt midsommarafton med mycket god mat och ännu fler härliga skratt och nya familjeminnen att lägga i minnesbanken!
 
Midsommarkramar till er alla, och ta det lugnt där ute!
 
 
 

 
 
#1 - - Anette:

Vilka vackra skapelser! Kram anette

Svar: Tack snälla! :-) Kram
Jessica Fransson