Powered by Jasper Roberts - Blog

BBQ-glaserade revben

God lördagsförmiddag allesammans!
 
Vilken härligt solig dag vi fick njuta av igår, och inte ser det ut att bli sämre idag inte! Åh, som jag älskar det! Igår var jag och barnen lediga och fick njuta av värmen hela dagen, och vi passade så klart på att äta både lunch och middag ute på altanen - något av det bästa som finns med denna årstiden om ni frågar mig! 
Idag kommer det bli mer av den varan vill jag lova, och idag ska vi dessutom njuta av sommaren och solen tillsammans med min vän Maria och hennes pojkar! Vi tänkte ta en liten tripp till Sandstaden, en badplats som ligger här strax utanför Växjö vid sjön Rottnen. Vi tänkte oss lite sol, lite bad och en picnickorg!
 
Till kvällen sedan blir det garanterat gillmiddag! Det är ju faktiskt nästan lag på grillat i sådant här väder, håller ni inte med? Jo, precis, och då kan det ju passa perfekt att fortsätta med mitt pågående MIDSOMMAR-TEMA, för visst är det kika mycket lag att grilla på midsommar också!? Jo, jag menar väl det! 
Hur ska den perfekta köttbiten på grilltallriken se ut då? Ja, det där är ju så klart en smaksak helt och hållet, men något som hamnar högt på min lista är en riktigt kladdig yta fullpackad med smak och så klart en saftig köttbit. Revben är något jag älskar att grilla, men givetvis kan man använda denna glazen till vilket fläskkött man helt enkelt tycker bäst om! 
 
Ha nu en riktigt härlig lördag allihopa! 
 

BBQ-glaserade revben

 
4 portioner
 
  • 500 gram tjocka revben

Glaze
  • 0,5 dl BBQ-sås (ta en sort du tycker om)
  • 3 msk flytande honung
  • 0,5 dl sweet chilisås
  • 3 msk kinesisk soja
  • 3 msk olivolja
  • salt
 

  1. Blanda samman alla ingredienserna till en slät glaze.
  2. Smaka av med salt.
  3. Lägg revbenen i en påse och häll glazen över. 
  4. Rör runt så att revbenen täcks helt.
  5. Lägg revbenen på grillen och pensla med den överblivna glazen med jämna mellanrum till revbenen är genomstekta.
  6. Låt revbenen vila minst 10 minuter innan du skär dem i skivor.
 
Servera exempelvis tillsammans med en riktigt krämig potatisgratäng, grillade majskolvar och en fräsh grönsallad eller varför inte en vattenmelonsallad! Glöm dessutom inte att kompletterna med lite extra BBQ-sås vid sidan om!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook