Powered by Jasper Roberts - Blog

Vattenmelonsallad med feta, mynta och lime

Sol, sol, stålande sol och sommar!
 
Åh, vad jag älskar Juni, och sommaren! Vilken fantastiskt härlig måndag vi haft hittills! Jag är ledig, och jag och barnen har verkligen gjort sommar idag! Måndagsmorgonen började vi med frukost på altanen och sen har vi har tagit fram poolen och barnen har badat på gräsmattan medan jag suttit och njutit av värmen och lyssnat på deras små skrattande röster (ja alltså, så länge de inte bråkat... haha). Vi har dessutom precis ätit jordgubbar med mjölk till mellanmål för en liten stund sen. Nu väntar vi bara att på att pappan i familjen ska komma hem, och sen ska vi starta grillen tänkte jag! Livet på en pinne, svensk sommar när den är som bäst och allt det där ni vet!!
 
Grillat kött och jordgubbar känns som att det är svensk sommar i en liten ask, men något annat som ju faktiskt hör just grillning till det är ju alla fräscha och somriga tillbehör! Ett sådant tillbehör är vattenmelonsallad! I helgen gjorde jag en vattenmelonsallad till barnens kusiners kalasbuffé - ni som följer mig på Instagram (@vardagsmatalajess) har redan fått en liten försmak på den goda maten! 
Vattenmelonsallad är nog ett av de fäschaste tillbehören man kan ha till sin grillmiddag! Dessutom ska man speciellt passa på nu när vattenmelonerna är som allra, allra bäst! 
 

Vattenmelonsallad med feta, mynta och lime

 
 
 
4-6 portioner
  • 1 liten (mini) vattenmelon
  • ca 15 färska myntablad
  • 200 gram fetaost
  • 1 lime
  • flingsalt
 
  1. Skala, kärna ur och skär ner vattenmelonen i ganska små bitar
  2. Finhacka myntan och smula ner fetaosten och blanda tillsammans med melonen.
  3. Pressa över saften från limen och smaka av med salt.
 
Servera melonsalladen direkt, då är den godast! 
 
 
OBS! Låter man salladen stå för länge så vattnas den ur, och det blir mest en blöt sörja av den. 
 
#1 - - Sara på Vardag.nu:

Fräscht! :)