Powered by Jasper Roberts - Blog

Lasagne med spenatsås och morötter

Hej igen!
 
Ni vet det där fina vädret som jag imorse trodde skulle hålla i sig även idag? Det lyser tyvärr med sin frånvaro tråkigt nog... Jaja, grilla korv gick ju bra ändå, men vi fick allt ha jackorna på oss och stå under taket medan regnet smattrade på oss uppifrån. Barnen blev dock nöjda och det är huvudskaen, även om vi inte kunde njuta av korven i solen. 
 
Min sons lilla kompis är fortfarande här och de leker och har roligt tillsammans, och det är så himla roligt att se. Det är helt fantastiskt hur snabbt de växer upp de där små... Mina trollungar! Lillasyster hänger dem i hasorna hela tiden, och för de mesta accepterar dem det, ännu så länge i alla fall. ;-)
Snart tänkte jag att jag skulle duka fram lite fika. Eftersom det inte är så pass bra väder att vi kan vara ute och njuta så passade jag på att baka lite här nu istället. Ni som följer mig på Instagram har redan fått en liten tjuvkik på bakverket: kanel- och farinfylld vetelängd med cream cheesefrosting! Onyttigt och gott så det förlår vill jag lova! Ett väldigt amerikanskt bakverk som får mig att minnas mina år i New York. Mums!
 
Här på bloggen blir det dock middag för hela slanten innan vi sätter oss ner och fikar här hemma. Idag tänkte jag bjuda på lasagne! Lasagne är en av mina absoluta favoriträtter, och en sådan maträtt som jag aldrig tröttnar på! Man kan ju dock för den sakens skull variera lasagnen lite: jag har ju sedan tidigare recept på ett par olika sorters lasagne här på bloggen:
 
 
Här kommer ytterligare en version där såsen är fullproppad med spenat och fyllningen inkluderar hyvlad morot och färska champinjoner. En lasagne är ju lite omständig att göra, och ja, det tar en liten stund med tanke på alla de olika komponenterna, men det är ju verkligen värt det! Fantastiskt gott! Så, passa på en ledig söndag som denna vet jag!
 

Lasagne med spenatsås och morötter

 
6 portioner
 
Ost- och spenatsås:
  • 1 liter mjölk
  • 1 boll mozzarella
  • parmesankrydda
  • 200 gram fryst spenat
  • salt och peppar
 
  1. Skär osten i mindre bitar (så de smälter snabbare).
  2. Koka upp mjölken och lägg i osten lite i taget och rör runt tills osten smält.
  3. Tillsätt spenaten och rör runt tills den löst upp sig.
  4. Smaka av med salt, svartpeppar och parmesankrydda.
  5. Red av såsen till önskad konsistens (jag vill ha halvtjock sås som inte är så rinnig).
 
Bolognese a la Jess:
  • 500 gram nötfärs
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 200 gram champinjoner
  • 2 morötter
  • 4 dl passerade tomater
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 3 msk basilika
  • 1 msk oregano
  • salt och peppar
 
  1. Skiva champinjonerna och hacka löken. Dela och hyvla morötterna i ganska stora, men tunna "blad".
  2. Bryn köttfärsen tillsammans med lök, champinjoner, morötter och pressade vitlöksklyftor.
  3. Rör ner basilika och oregano.
  4. Häll på passerade tomater och smulade buljongtärningar.
  5. Låt koka ihop några minuter och smaka av med salt och peppar.
 
Lasagne:
  • Lasagneplattor
  • 1 boll mozzarella
 
  1. Börja med ett lager ostsås i botten på en ugnssäker form.
  2. Varva sedan lasagneplattor-bolognese-ostsås i den ordningen (det räcker till tre lager plattor, två lager bolognese och fyra lager ostsås). Avsluta med plattor och ett lager ostsås.
  3. Skiva mozzarellan i ca 0,5 cm tjocka skivor och lägg ut dem på ostsåsen.
  4. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter (beror på plattorna) tills lasagnen fått en fin yta.
 
 
Ha nu en fortsatt lugn och skön söndag! Vi ses och hörs imorgon igen då vi tar oss an en helt ny vecka, och då kommer ju även så klart veckans matsedel upp här på bloggen! Inte att missa! Kramar till er!