Powered by Jasper Roberts - Blog

Hälsosam lasange med svamp och bacon

Hej och godmorgon till en helt ny vecka!
Hoppas ni har haft en bra helg?
 
Själv var jag på 80-års kalas för min älskade morfar i lördags. Vi var där nästan hela dagen och när vi väl skulle åka hem ville min son inte alls hem för han ville sova över hos sin mormor. Så det gjorde vi och kom hem sent igår. Därav min bloggfrånvaro...
 
Hur har ni med med middagplaner för dagen? Inte kommit på något än kanske? Då kommer här ett supertips!
 
En av mina absoluta favoriträtter är lasagne! Massor med god ostsås och köttfärsröra mellan härligt mjuka plattor, och toppad med massor med skivad mozzarella! Mums!
Det finns ju dock hur många olika sätt som helst att göra just lasagne på förutom den traditionella. Har ni provat äta några "alternativa" lasagner innan? Här kommer ett recept på en av de varianterna jag brukar göra, och den är inte bara supergod, den är mycket mer hälsomsam än en vanlig lasagne. Fylld med kalcium, järn och protein! Perfekt för mig som är Gastric Bypass-opererad.
 
Lasagne med svamp och bacon
 
 
6 portioner
 
  • Lasagneplattor
  • 3 paket bacon
  • 1 stor burk naturell keso
  • 1 ask färska champinjoner
  • färsk spenat
  • 1 svampbuljongtärning
  • 6 dl mjölk
  • 1/2 ask cream cheese
  • 1 zucchini
  • 2 vitlöksklyftor
  • basilika, oregano och svartpeppar
 
Börja med bacon- och svampfräset:
  1. Skär baconet i bitar, tärna zucchinin i småbitar och skriva chaminjonerna.
  2. Stek baconet krispigt och låt det rinna av.
  3. Fräs ihop champinjoner, zucchini och pressad vitlök. Krydda med basilika, oregano och svartpeppar och smula ner svampbuljongtärningen i fräset. Späd med 1 dl vatten och låt kryddorna koka in.
  4. Blanda ner baconet igen.
 
Ostsåsen:
  1. Koka upp mjölken och blanda i cream cheesen.
  2. Blanda i massor av färsk spenat (var inte rädd för att blanda ner mycket, när den blir varm blir bladen väldigt små).
  3. Krydda med lite basilika och oregano även här (om man vill).
  4. Smaka av med salt och peppar (var lite försiktig med saltet dock då baconet är väldigt salt).
  5. Red gärna av med lite maizena eller mjölredning för en lite tjockare sås.
 
Sen är det bara att sätta ihop lasagnen:
  1. Bred ut ca 1/3 av keson i botten på formen och lägg sedan ut lasagneplattor så de täcker.
  2. Lägg ett lager baconröra på plattorna, följt av ett lager ostsås och nya plattor.
  3. Fortsätt med ytterligare ett lager fräs, ostsås och plattor.
  4. Avsluta med ett tunt lager ostsås överst och bred sedan ut resten av keson uppepå.
  5. Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 30-40 minuter tills den fått fin färg.
  6. Låt gärna vila i 10-15 minuter och servera sedan tillsammans med en grönsallad.
 
Som med alla lasagner så är det ju kanske lite tidskrävande, och lämnar efter sig en hel del disk, men det är det värt! Alla i min familj älskar denna lasagnen (sonen petar bort svampen, men han äter aldrig svamp), och jag tycker att det är gott med lite lasagnevariation ibland.
 
Prova vet jag om ni inte gjort det förr, att göra en "annorlunda" lasagne någon gång, ni kommer inte bli besvikna!
 

 
 
#1 - - Chris:

Det ser jättegott ut! Jag är för lat att göra vit sås, så jag blandar creme fraiche och philadelphia ost istället - går jätte bra! Ett tips bara ,-)

Svar: Tack för tipset, det har jag aldrig tänkt på att prova! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Eleonore- Kokboksutmaningen:

ÅH så gott, helt klart min typ av lasagne :D