Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassisk lasagne

God tisdagskväll allihopa!
 
Har ni haft en bra dag idag? Det har jag haft, även om den inte blev riktigt som jag hade tänkt mig. Jag fick jobba över 2,5 timme och det hade då redan hunnit bli kväll när jag väl kom hem. Middagplanerna fick ändras efter tidsbristen, men det blev god mat i vilket fall. Jag slängde ihop en bacon- och lökpaj lite snabbt, så nu är magarna mätta idag med. Vilken tur minsann.
 
I fredags gjorde jag en lasagne till middag, en väldigt klassisk sådan denna gången. Lasagne är en av mina all-time favoriträtter verkligen! Det enda som slår lasagne i min bok är schnitzel (så himmelsk gott) och panerad rödspätta med remouladsås. Oj, det vattnas i munnen bara jag tänker på det! Lasagne kommer dock in på en stark tredje plats! Jag tycker dessutom om att göra olika typer av lasagner, de går ju att variera väldigt mycket. I fredags blev det som sagt en klassisk lasagne dock, med blognese och ostsås. Ostsåsen gör jag så klart på mozzarella, det bara måste vara mozzarella!
 

Lasagne

 
 
6 portioner
 
Ostsås:
  • 1 liter mjölk
  • 1 boll mozzarella
  • parmesankrydda
  • salt och peppar
 
  1. Skär osten i mindre bitar (så de smälter snabbare).
  2. Koka upp mjölken och lägg i osten lite i taget och rör runt tills osten smält.
  3. Smaka av med salt, svartpeppar och parmesankrydda.
  4. Red av såsen till önskad konsistens (jag vill ha halvtjock sås som inte är så rinnig).
 
Bolognese a la Jess:
  • 500 gram nötfärs
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 4 dl passerade tomater
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 3 msk basilika
  • 1 msk oregano
  • salt och peppar
 
  1.  Bryn köttfärsen tillsammans med hackad lök och pressade vitlöksklyftor.
  2. Rör ner hackad basilika (jag använder alltid fryst eller färsk) och oregano.
  3. Häll på passerade tomater och smulade buljongtärningar.
  4. Låt koka ihop några minuter och smaka av med salt och peppar.
 
 
Lasagne:
  • Lasagneplattor
  • 1 boll mozzarella
 
  1. Börja med ett lager ostsås i botten på en ugnssäker form.
  2. Varva sedan lasagneplattor-bolognese-ostsås i den ordningen (det räcker till tre lager plattor, två lager bolognese och fyra lager ostsås). Avsluta med plattor och ett lager ostsås.
  3. Skiva mozzarellan i ca 0,5 cm tjocka skivor och lägg ut dem på ostsåsen.
  4. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter (beror på plattorna) tills lasagnen fått en fin yta.
 

 
OBS! Låt lasagnen vila en stund innan den serveras. Minst 15 minuter, men gärna längre än så, då blir den som godast. Precis så där krämig och "fast" i konsistensen som jag tycker den ska vara.
Vill man ha en rinnigare lasagne är det bästa tipset att inte reda av ostsåsen och att dessutom späda bolognesen med mer vätska. Det där är ju, som allt annat, en smaksak.
 
Servera sedan tillsammans med en fräsch sallad eller några krispiga grönsker.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mårtenssons kök:

Kul med mozzarella i såsen, det har vi inte provat någon gång. Vi har helt övergett bechamelsås efter att vi provade ett recept av Jamie Oliver där han hade crème fraiche och riven parmesanost, så gott så.

Svar: Jag har hört många med er som hyllar Jamies lasagne, men jag har ännu inte provat själv. Jag är nog sist ut känns det som, men snart så! ;-)
Jessica Fransson