Powered by Jasper Roberts - Blog

Kasslergratäng med svamp

Godmorgon gott folk!
 
Nej, jag är inte förvirrad, jag lovar! Jag har jobbat natt inatt och bara varit vaken någon timme änne så länge så för mig är det faktiskt morgon förstår ni. ;-) Jag har precis hämtat hem barnen från förskolan, och nu sitter jag här och äter min "frukost" medan regnet fullkomligt öser ner utanför fönstret. 
Jag har verkligen att gillat regnet, det inger en ganska stor mysfaktor tycker jag! Ok, kanske inte när man måste vara ute i det och bli blöt, men om man är inne så bjuder det in till mysiga stunder i soffan under en filt, kanske med tända ljus i närheten. Vem gillar inte det? Sen luktar det ju så löjligt gott ute när det regnat dessutom!
 
Just denna regninga tisdag så tänkte jag bjuda både er på ännu en kasslergratäng, denna gången i kombination med ris och svamp. Detta är ett tips jag fått av en arbetskollega en gång i tiden och för ett litet tag sedan så gjorde jag den på jobbet så vi åt där. Jag har ju sedan tidigare två andra kasslergratängsrecept här på bloggen, men just kasslergratäng är alltid uppskattat här hemma, och man kan ju alltid ändra smaksättningen utefter vad man har hemma, eller bara är sugen på för stunden. Prova exempelvis dessa varianterna:
 
 
Ja, jag älskar kasslergratänger! ;-)
 

Kasslergratäng med svamp

 
4-6 portioner
 
  • ca 4 dl okokt ris
  • 4 dl creme fracihe
  • 500 gram kassler
  • 1 gul lök
  • 250 gram färska champinjoner
  • 2 dl riven ost
  • salt och peppar
 
  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Skriva champinjonerna och stek dem gyllene i lite smör tillsammans med finhackad lök. 
  3. Rör ihop creme fraiche och ost tillsammans med tärnad kassler och lök- och champinjonfräset. Smaka av med salt och svartpeppar.
  4. Häll det kokta riset i en ugnssäker form. Bred ut kasslerröran ovanpå riset.
  5. Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 25-30 minuter tills gratängen fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god krispig sallad.