Powered by Jasper Roberts - Blog

Kasslergratäng med ris

Godkväll, godkväll
 
Vet ni vad? Imorgon är jag leeeedig!! Inte illa va? ;-)
Vad ska jag då hitta på imorgon? Tja, jag och min lilla tjej ska till BVC imorgon bitti för henne 2,5-års kontroll. Ni vet - mäta, väga, kontrollera talet osv. Hon har i alla fall inga problem med talet, det är ett som är säkert! Båda mina barn har verkligen fått talets förmåga och att vara tysta mer än ett par sekunder åt gången är för mycket att begära när det kommer till dem: de är som sin mor... ;-) Mina små söta pladdertackor! 
 
Nu är det dock först och främst måndagskväll, och innan jag gör kväll tänkte jag dela med mig av ett litet recept på kassler. Kassler är sådan mat som jag verkligen älskar på alla sätt och vis. Man kan göra så mycket med det och framför allt är det så salt och gott. Mums! Kanske detta kunde vara något att ha till tisdagsmiddag?
 

Kasslergratäng med ris

 
 
4-6 portioner
 
  • 500 gram kassler
  • ca 4 dl okokt ris
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd paprika
  • 1,5 msk dragon
  • 1 msk tomatpuré
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt och peppar
  • riven ost
 
  1. Koka riset enligt anvsiningarna på förpackningen.
  2. Tärna kasslern och hacka löken och paprikan.
  3. Fräs lök, pressad vitlök, paprika och kassler tillsammans i några minuter. Häll sedan över mjölk och matlagningsgrädde. 
  4. Smaksätt med dragon, tomatpuré och köttbuljong. Låt koka samman några minuter och smaka av med salt och peppar.
  5. Häll det kokta riset i en ugnssäker form och häll kasslersåsen över. Toppa med riven ost.
  6. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter till osten fått fin färg.
 
 
Servera sedan tillsammans med en god sallad.